Gå til sidens hovedinnhold

Dette er Norges rimeligste biler

Ny bil er dyrt – men det finnes billige alternativer. Se nybilene under 140.000 kroner.

Gå til Nettavisen Motor

Enhver bilentusiast drømmer om lukten av splitter n bil og synet av ripefri glinsende lakk.

Denne drømmeopplevelsen er faktisk mulig for under 140.000 kroner.

Les også:Dette soper staten inn fra din nye bil

Det eneste kravet er at man gå ned på bilens størrelse og komfort. Som regel er også de billigste bilene utstyrt med færre funksjoner og har lavere sikkerhetsnivå.

Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har gitt oss en liste over bilpriser per november 2009.

Man må imidlertid regne med ekstra utgifter som frakt-, leverings- og registreringsomkostninger i tillegg til bilprisen. Dette ligger ofte på rundt 5000-9000 kroner.

Les også:Bilene som forandret verden

NB: Enkelte av modellene over finnes også i mer påkostede versjoner som sniker seg over 140.000 kroner.

Her er Norges rimeligste biler:

1. Nissan Pixo 1,0 Visia – 117.400 kroner
En fireseter som ble lansert i august i år. Denne rimelige tralla kommer med en 1,0-liters motor med 68 hester. Forbruket er satt til 0,44 liter på mila (blandet), med et utslipp på 103 gram CO2/km.

0-100 km/t går på 14 sekunder. Ikke akkurat spesielt spontant.

Pixo 1,0 Visia - er en svært ribbet bil. Riktignok har den fire kollisjonsputer og stereoanlegg, men den mangler både manuelt klimaanlegg, fjernbetjent sentrallås, elektriske vindusheiser og delt bakseterygg.

Pixo har en tvilling – nemlig Suzuki Alto. Begge bilene bygges ved Maruti Suzukis fabrikk i India.

2. Toyota Aygo 1,0 3-d – 118.900 kroner
Den rimeligste versjonen kommer med en 1,0-liters motor med en effekt på 68 hester. Den bruker 0,45 liter på mila, og har et utslipp på 106 gram CO2/km.

Aygo skal være en praktisk liten bybil, men det store minuset er at ESP ikke kommer som standard på denne bilen. Billigversjonen mangler også et klimaanlegg og sidekollisjonsputer.

Men du får imidlertid med en radio/CD-spiller og to høyttalere, ABS-bremser, kollisjonsputer for fører og passasjer foran.

Den er heller ikke superrask: 0-100 km/t på 14,2 sekunder, og en topphastighet på 157 km/t.

Denne småbilen er utviklet i samarbeid mellom den franske PSA-gruppen (Peugeot og Citroën) og japanske Toyota.

Dette har resultert i begrepet trillingbiler – hvor alle lages på samme samlebånd i Tsjekkia: Toyota Aygo, Peugeot 107 og Citroën C1.

Alle de tre bilene fikk imidlertid sitt eget uttrykk ved forskjellig frontdesign.

3. Citroën C1 1,0i X 68hk – 119.900 kroner
C1 har selvsagt de samme motorspesifikasjonene som Toyota Aygo, men forbruket er en smule høyere: 0.46 liter på mila.

Toppfarten er satt til 157 km/t, og 0-100 km/t går på 13,7 sekunder.

Minibilen mangler sidekollisjonsputer foran, klimaanlegg og radio/CD.

Bilen har imidlertid ABS, ESP og kollisjonsputer for fører og passasjer foran.

Modellen har også en ekstrem fattig ekstrautstyrsliste. Metalliclakk, og setevarmer står på den. Og det er det eneste.

Sikkerheten for voksne er god, hvor C1 oppnådde fire av fem stjerner i EuroNCAP-test i 2005.

4. Peugeot 107 1,0 bensin 68 hk Urban – 120.300 kroner
Samme motor, og samme ytelser og forbruk som C1.

Den rimeligste versjonen er temmelig ribbet for utstyr, men den har kollisjonsputer foran for fører og passasjer, ABS-bremser og CSC (stabilitetskontroll i svinger).

Men modellen mangler sidekollisjonsputer, radio/CD-spiller med 2 høyttalere og hodestøtter bak.

5. Kia Picanto 1,1 LX 65 HK – 124.900 kroner
Denne kommer med en 1,0-liters motor med en effekt på 65 hester. Forbruket er satt til 0.50 på mila, og utslippet er satt til 118 gram CO2/km.

Her er utstyrtlisten litt fyldigere. Du får sidekollisjonsputer, kollisjonsputer for fører og passasjer, ABS og ESC (elektronisk stabilitetskontroll).

Sikkerheten er imidlertid ikke bra. I 2004 fikk Picanto kun tre av fem mulige stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest.

6. Ford Ka 1,2 69hk Ambiente – 126.200 kroner
Her får du litt mer ytelser: Ka har en motor på 1,2-liter med 69 hk.

Ka fikk heldigvis en sårt trengende oppgradering i fjor, men den har fremdeles et distinkt og lett gjenkjennelig utseende.

Den har et blandet forbruk på 0,51 liter per mil, og et CO2-utslipp på 119 g/km.

Ka er raskere enn de foregående småbilene som følge av en større motor.

Den har en toppfart på 159 km/t og akselererer 0-100 km/t på 13,1 sekunder.

Som standardutstyr får du med kollisjonspute for fører og passasjer foran, sidekollisjonsputer og ABS-bremser.

Her får du ikke et klimaanlegg, radio/CD med høyttalere eller ESP med i prisen.

Sikkerheten er imidlertid blitt forbedret med den nye Ka-versjonen. Den har nemlig oppnådd fire stjerner av fem mulige i EuroNcaps kollisjonstest i 2008. Tidligere hadde den kun tre stjerner.

7. Mitsubishi Colt 1,1 Inform CZ3 ClearTec – 135.900 kroner
Motoren her er 1,1 liter og 75 hester. Forbruket er satt til 0,49 liter på mila, og utslippet er på 115 gram CO2/km.

Toppfarten er 165 km/t, og 0-100 km/t går på 13,7 sekunder.

Her er det virkelig snakk om en superfattig utstyrsliste på den rimeligste varianten, hvor du blant annet ikke får du elektronisk stabilitetskontroll med i prisen. Men du får med kollisjonspute for fører og passasjer, og høyttalere.

I 2005 fikk Colt fire av fem mulige stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest.

8. Smart Fortwo Coupe MHD 1,0 61hk Pure – 137.200 kroner
Denne småbilen produseres av det tyske selskapet Smart, som eies av DaimlerChrysler.

Bilen kommer med 1,0-liters motor på 61 hester og har et meget lavt forbruk på 0,43 liter på mila og et CO2-utslipp på 103 g/km.

ESP og frontkollisjonsputer er standard, men det er ikke sidekollisjonsputer.

Sikkerheten er faktisk ikke så aller verst, med fire stjerner av fem mulige i Euro NCAPs kollisjonstest i 2007.

9. Hyundai i10 1,2 Comfort – 139.950 kroner
Denne versjonen kommer med 1,2-liters motor med en effekt på 78 hester. Den bruker 0,50 liter på mila, og har et utslipp på 119 gram CO2/km.

Topphastigheten er på 166 km/t med manuell gir, og 156 km/t med automat.

Utstyrslisten er ikke dårlig. Med i prisen får du blant annet radio/CD, klimaanlegg, ESP, ABS og kollisjonsputer foran og på sidene foran.

I 2008 fikk i10 fire av fem mulige stjerner av EuroNCAP.

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor

Reklame

Er dette årets beste påskeegg?

Kommentarer til denne saken