GÅ TIL NETTAVISEN MOTOR

- Billigdekkene har ofte dårligere egenskaper, både på materialbruk og forskningsbakgrunn, sier distriktsleder i Trygg Trafikk Bård Morten Johansen til Nettavisen.

Han forteller at man ofte får det man betaler for når det gjelder dekk.

Les også:Her venter UP på deg i påsken

- Man må egentlig bare finne seg i å betale litt mer for gode dekk som er tilpasset norske forhold, sier Johansen.

Dekkene er den eneste kontaktflaten man har med moder jord, og Trygg Trafikk advarer mot å kjøpe billigdekkene.

- De har ofte dårlige mønster, og hardere gummi. Dette gir dårligere friksjon og risikoen for vannplaning blir større, sier Johansen.

Han forteller at ofte vil ikke folk merke noen forskjell på billigdekkene og de litt dyrere ved vanlig kjøring.

- Men i en nødssituasjon, vil de dyre dekkene som oftest ha et bedre veigrep enn billigdekkene, sier Johansen.

Han legger til at billigdekkene også kan ha en dårligere konstruksjon.

- Selve stammen i dekket, det vi ikke ser med mindre man kapper dekket i to, kan være dårligere i billigdekk. Det er grunn til å tro at de er billigere av en grunn, og at man har spart på ting, sier Johansen.

- Sløsing med pengene
Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen, påpeker at dyre dekk er en billig livsforsikring.

- Uansett om det gjelder vinter- eller sommerdekk, så erfarer vi at billigdekkene gjør det meget dårlig i våre tester, sier Engebretsen.

Nylig gjennomførte Motor en sommerdekktest, hvor det kinesiske billigdekket fra Wanli (S-1088) var testens verste.

Vinterdekktesten fra Motor avslørte nok et elendig vinterdekk fra Kina, Kingstar W411.

Les mer:Styr unna disse vinterdekkene

- Det er sløsing med pengene å disse dekkene. Man tukler med sin egen livsforsikring, sier Engebretsen.

Å ha dekk som kan stoppe raskt er avgjørende i farlige situasjoner.

I årets test ble bremselengde målt på både tørr og våt asfalt og forskjellene er dramatiske.

Mens Continentals dekk stoppet etter 34,2 meter, brukte det dårligste dekket 5,3 meter mer, 39,5 meter. Bremsetesten ble kjørt på tørr asfalt fra 100 km/t.

På våt asfalt i en fart på 80 km/t var forskjellen enda større, hele 9,2 meter.

I praksis betyr det at bilen med de billige dekkene fortsatt kjører i 40 km/t når bilen med kvalitetsdekkene har stanset helt opp.

Les mer:Her er de beste sommerdekkene

- Ikke spar på dekkene
Johansen mener også at det er dumt å spare på dekkene.

- Dekk er en ferskvare, man bør ikke vente med å bytte dekk til mønsteret er slitt ut. Dette er et av de største problemene, sier han.

Når mønsteret slites – øker risikoen for vannplaning og dekkets egenskaper blir redusert.

Kjører man lite og dekkene er lite slitt – bør man heller ikke vente for lenge med å kjøpe nye.

- Gummien på dekkene på hardere etter hvert som årene går. Det betyr at dekket blir glattere. Dekk bør være en ferskvare, selv om mønsteret ikke er slitt, sier Johansen.

Les også:Her skjer påskeulykkene

TEST DEG SELV: Hvilken påstand er riktig?

Svar og sjekk fasiten på Prove.no

* Dekk som er slitt på midten indikerer at det har vært for lite lufttrykk i dekkene.
* Dekk som er slitt på sidene indikerer at det har vært for mye lufttrykk i dekkene.
* Dekk som er feilslitt på siden kan indikere feil i forstillingen.
* Korrekt lufttrykk for din bil finner du beskrevet i vognkortet.

Det siste fra Nettavisen Motor:

- Her blir det kø i dag

Her skjer påskeulykkene

Her venter UP på deg

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor