Det går mot et nytt rekordår for bilsalget i Norge i år.

2012 var det beste på 25 år. Når seks måneder av 2013 er tilbakelagt, viser statistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken at salget øker ytterligere 1,9 prosent fra fjoråret.

Noen sliter

Men ikke alle er med på festen. Noen bilmerker sliter, selv om tidene generelt er gode.

Vi har sett nærmere på tallene for volummerkene i Norge så langt i år – og der er det flere tapere.

LES OGSÅ: Dette er de 20 mest solgte bilene i Norge

Verdens største ...

Verst går det for et merke som faktisk er verdens største på SUV-er – og som hadde en ganske sterk posisjon i Norge for noen år siden.

Vi snakker om Jeep, som tross ny importør har et fryktelig dårlig halvår bak seg. Bare 38 nye personbiler fra Jeep er registrert så langt i år, det gir et minustall på 69,8 prosent. Jeep er nummer 30 på registreringsstatistikken.

LES OGSÅ: Her er testen på evigunge Wrangler

I randsonen

Ille går det også for en produsent som må kunne sies å være helt i randsonen for hva vi kan kalle "volummerke" i Norge, nemlig Alfa Romeo.

Vi snakker små volumer i utgangspunktet, dermed blir det også fort store utslag. For Alfa er salget mer enn halvert første halvår i år. De faller fra 157 til 77 biler, det gir minus på hele 51 prosent. Tynt og gammelt modellutvalg må ta en stor del av skylden. Jeep og Alfa har for øvrig samme importør i Norge, de har helt klart noen utfordringer om dagen.

Les testen vår av Giulietta – klikk her

Bremser opp

Minustall er det også for Land Rover i Norge – da snakker vi både modellene som selges som Land Rover og Range Rover. Introduksjonen av kompakte Range Rover Evoque ga en skikkelig opptur i fjor, i år bremser det kraftig opp.

Land Rover er på 23. plass så langt i år, med et minustall på 36,4 prosent. Salget har falt fra 431 til 274 eksemplarer. En helt ny Range Rover Sport passer nok veldig bra for importøren nå.

Nyhetens interesse gitt seg

Lexus har litt samme utviklingen som Land Rover. Nykommeren CT 200h solgte godt i fjor, nå later det til at nyhetens interesse har begynt å gi seg litt. 25. plass for Lexus så langt i år på salgsstatistikken etter en nedgang på 27,5 prosent.

I antall er salget redusert fra 305 til 221 eksemplarer. Men Lexus kommer etter all sannsynlighet til å gjøre det skarpere i andre halvår. Helt ny IS er nemlig klar – og den har gode forutsetninger for å selge bra for Lexus.

Vi har testet IS i Østerrike – les mer her:

Citroën faller videre

Vi gjør et godt byks opp i volum for neste merke på minuslisten. Der finner vi Citroën, som har slitt i det norske markedet i mange år.

Motgangen er tydeligvis ikke over, for så langt i år bremser Citroën-salget med 20,3 prosent. Vi snakker nedgang fra 1.772 til 1.413 biler. Det gir det franske merket en 18. plass på merkestatistikken.

LES OGSÅ: Her er det plass til hele storfamilien

Kjører forbi Hyundai?

Det går også trått for Hyundai, som tross en oppdatert og relativt attraktiv modellrekke, sliter med å få tak på bilkjøperne.

Minus 16,4 prosent så langt i år gjør at Hyundai er nede på 13. plass. Fortsetter denne tendensen, kommer de til å bli forbikjørt av søstermerket Kia om ikke veldig lenge. De er nemlig på plassen bak. Og mens Hyundai faller, øker Kia med 5,1 prosent så langt i år.

Fire med minus

Fire merker har minus på rundt ti prosent så langt i år. BMW faller med 11,4 prosent, mens Ford har mistet 10,9 prosent av salget. Året har også startet svakt for Skoda med minus 10,1 prosent – mens Peugeot fortsetter en negativ trend og er ned 9,2 prosent så langt i år.

Med det er de også ute av topp 10, nå er Peugeot på 12. plass på registreringsstatistikken.

Men denne kan snu det for Peugeot – les mer om nye 2008 her:

Årets komet

Etter alt dette negative er det kanskje på tide med en positiv nyhet også? Årets store vinner så langt er Mazda, som har suverent størst økning blant merkene på topp 20.

Etter mange tunge år, har det virkelig løsnet for Mazda med kompakt SUV-en CX-5. Den er Norges nest mest solgte personbil akkurat nå og står alene for rundt 2/3 av Mazda-salget. Det øker fra 1.169 i fjor til 3.061 så langt i år – det betyr en økning på imponerende 161,8 prosent. Med det er også Mazda inne blant de ti mest solgte bilmerkene, det er det lenge siden de var sist!

LES OGSÅ: Denne SUV-en knuser konkurrentene

Her er taperne så langt i år:

  1. Jeep – 69,8 prosent
  2. Alfa Romeo – 51 prosent
  3. Land Rover – 36,4 prosent
  4. Lexus – 27,5 prosent
  5. Citroën – 20,3 prosent
  6. Hyundai – 16,4 prosent
  7. BMW – 11,4 prosent
  8. Ford – 10,9 prosent
  9. Skoda – 10,1 prosent
  10. Peugeot – 9,2 prosent

LES OGSÅ: Firmabil – den ene vinner, den andre taper