Opplysningsrådet for Veitrafikken har sluppet statistikk for registreringstallene for februar, og den avslører nå til dels svært store endringer i bilsaget.

VW er fortsatt Norges største bilmerke, og den nye Golf er en suveren bestselger, men ser man bort ifra det, er det nå store endringer i mønstrene.

De små øker

De største endringene er det en mindre bilmerker som er i ferd med å skape. Fra å ha vært et lite merke få har levnet en ekstra tanke, har Mazda nå overkommet leveringsproblemene på sin nye folke-SUV CX-5, og bilen er for andre måned på rad landets nest mest registrerte bil. 497 CX-5 ble registrert i februar, noe som er hele 21 prosent mer enn 3.-plassen.

Hittil i år har Mazda mer enn firedoblet antall registreringer av nye biler.

Mitsubishi har også grunn til å smile. Selskapet har vært på en berg- og dalbane salgsmessig de siste årene. Helt på topp ble de da ASX ble lansert, men det siste året har salget av den bilen blitt knust av blant annet CX-5. Nå har de lansert den nye Outlander, og salget av den bilen går meget bra. 659 biler har blitt solgt så langt i år, noe som gir bilen en klar 4. plass på salgslistene.

Også folkene hos Honda ser nå et lys i mørket. Organisasjonen har i lang tid bare måttet innse at de er et «én-prosentsmerke», men tross noe høy pris ser den nye utgaven av CR-V ut til å treffe godt hos kundene. Med 227 solgte biler i februar, har denne bilen alene doblet markedsandelen til Honda i markedet.

Dyre småbiler er populære

Samtidig som det er en del små merker som har store salgssuksesser, er det nå åpenbart at det gode salget av nye SUV-er går ut over salget av de tradisjonelle stasjonsvognene som alltid ligger godt an på salgslistene. Passat er så langt i år bare landets 8. solgte bil, Volvo V40 faller med 21 prosent og Toyota Avensis har nesten halvert salget sitt på et år.

Ellers er det ganske åpenbart at de nye påkostede kompakte premiummodellene har slått meget godt an. Nye Volvo V40 er så langt landets 10. mest solgte bil, mens Mercedes nye A-klasse i ny variant virkelig har løftet A-klassen til nye høyder. For mens det i februar i fjor ble registrert 10 nye A-klasse-biler, var tallet i februar hele 281, noe som i februar var nok til en 6. plass!

Så langt har ikke nye A3 vært en like stor suksess, men vi antar den snart vil få en stor oppgang når stasjonsvognen blir tilgjengelig i disse dager.

Nye motorer

En annen klar trend er at motoriseringen på nye biler endrer seg ganske klart. For det første er elbilsalget fortsatt på vei oppover, med en økning på 8 prosent i februar, og med Nissan Leaf på topp 10-listen. Tre prosent av nybilsalget er nå rene elbiler.

Enda klarere er det at hybridandelen er på vei til himmels, med en økning på hele 112 prosent på et år, til 5,2 prosent.

Samtidig fortsetter dieselsalget å stupe. Mens dieselandelen for et år siden var 70 prosent, var den i februar bare 54,2 prosent. En årsak til dette er blant annet at moderne bensinmotorer har blitt betydelig bedre, og tross en mye større andel bensinbiler, er gjennomsnittlig CO2-utslipp på bensinbilene ned med over 5 prosent.