Gå til sidens hovedinnhold

Ingen over, ingen ved siden

Tre av de fire mest solgte bilene i fjor kom fra samme merke.

Det er ingen tvil om hvilket bilmerke nordmenn foretrekker: Den offisielle registreringsstatistikken fra OFV viser at Volkswagen ikke bare med solid margin er Norges mest solgte bilmerke, men at hele tre av de fire mest solgte modellene er nettopp en VW.

Etter et skuffende salg i desember, endte bilsalget i Norge i 2012 på 137.967 biler, noe som er en liten nedgang på 0,3 prosent fra 2011, men det er likevel betydelig høyere enn mange eksperter hadde forventet før året startet.. Det er riktignok viktig å påpeke at tallene viser antall registrerte biler, ikke solgte biler. Mange produsenter har leveringstider på sine biler på flere måneder, noe som betyr at antall registrerte biler ikke nødvendigvis trenger å si noe om salget måned for måned.

Stø kurs til topps

Året begynte litt trådt for Volkswagen, og det var Toyota som kunne skryte av å være mest solgt i første kvartal, men siden har ingen kunnet røre salgstallene, og de endte med 20.507 registrerte biler, en marginal nedgang på 1,9 prosent i forhold til 2012. Den utgående modellen av Golf har solgt som varmt hvetebrød gjennom hele året, og i høst ble en enda bedre Golf lansert, med dertil ny eksplosjon i salgstallene.

Les også: Denne bør få konkurrentene til å skjelve

Med et helt års salg med en billigere små-SUV i Tiguan med forhjulsdrift og en Passat som selger jevnt og trutt, var det bare Ford som klarte å presse seg inn på en pallplassering med Focus, og Toyota tok 3 av de 4 øverste plassene.

- I 2012 har vi også oppnådd gode resultater av våre bestrebelser på å utvikle kundeopplevelsen, både på salg og service. Målet er at kundene skal bli enda mer fornøyd med oss i det nye året, sier Ulf Tore Hekneby direktør for Volkswagen i Norge hos importøren Møller.

Selskapet ser nå fram til et helt års salg av den nye Golf, hvor de i løpet av våren både får firehjulstrekkutgaven og en GTI-utgave på plass.

Toyota klatrer kraftig

På en klar andreplass finner vi Toyota, som gjennom det siste året har forbedret store deler av modellutvalget sitt, og som ikke lenger har hatt leveringsproblemer i kjølvannet av naturkatastrofen i Japan. De har hatt stor suksess med den nye hybridversjonen av Yaris, en 7-seterutgave av Prius og som i 2013 kan glede seg til å begynne salget av den nye Auris.

Det endte med en salgsøkning på 10,9 prosent i forhold til i fjor, og solgte totalt 16.903 biler.

Les også: - En viktigere nyhet en nye Golf

3.-plassen har det i år vært større rift om. Alltid norgespopulære Volvo har kjempet tett med Ford, og etter november var det registrert nøyaktig like mange biler fra de to produsentene. Ford opplevde derimot sin andre måned på rad med salgssvikt, hele 46 prosent lavere enn desember i fjor, og det var dermed Volvo som kunne stikke av med den siste pallplasseringen. Det skilte 543 biler mellom de to bilene.

Les også: Det ene trumfkortet overrasket oss skikkelig

Premium til himmels

De store vinnerne i 2012 var likevel de såkalte premiummerkene, som kunne bokføre en markant økning i salget. Spesielt Audi og BMW hadde solid grunn til å smile med salgsøkning i forhold til i fjor på henholdsvis 8321 og 7325 biler, noe som var godt nok for 5. og 6. plass.

Mercedes klarte også å klatre opp igjen på topp 10-listen i siste liten, etter etter et helt fantastisk desembersalg opp 67 prosent i forhold til i fjor. Introduksjonen av den nye A-klassen har dermed fungert meget godt.

Les også: En fantastisk småbil fra Mercedes

Av de ti mest populære bilmerkene i Norge, er nå hele fire såkalte premiummerker.

Den fabrikanten som likevel har størst grunn til å smile, er Kia som økte salget sitt med hele 88,1 prosent i forhold til 2011 - og kunne med det bokføre en 12. plass.

Blant de 10 mest populære bilmerkene, er det Peugeot og Skoda som har falt mest, mens hardtsatsende Hyundai til slutt falt helt ut av topp 10-listen. Også Ford må bokføre en solid salgsnedgang - til tross for suksessen med Focus. En utgående Mondeo, som får sin erstatning nærmere to år forsinket er en solid bidragsyter.

Mer bensin, mer firehjulstrekk, mer elbil

En helt klar tendens for bilsalget i året som har gått, er at flere velger bensinmotorer og flere ser på mulighet for drift på alle fire hjul.

Etter at signaler om dyrere og vanskeligere dieselhold dukket opp, har andelen dieselbiler sunket fra 75,7 til 64,5 prosent. Men andelen som velger firehjulsdrift har økt fra 26 til 30 prosent.

De mest solgte bilene med firehjulsdrift er ikke overraskende vesentlig annerledes enn den vanlige topp 10-listen: VW Tiguan, Subaru XV og BMW X3 topper den listen.

Også elbilvennene kan glede seg over et solid salg i året som har gått. Hele 3950 nye elbiler, noe som er praktisk talt en fordobling på et år. Nissans elbil Leaf sto for nesten 60 prosent av dette salget alene.

Reklame

Her får du tak i den nye Pondus-boka

Kommentarer til denne saken