Norwegian lanserer flere direkteruter med selskapets nye Dreamlinere.
Los Angeles, Oakland-San Fransisco og Orlando er de aller nyeste destinasjonene på Norwegians interkontinentale rutekart, med oppstart våren 2014. I tillegg åpner Norwegian rute mellom New York (JFK) og København.
- Det er en stor glede å lansere tre nye langdistansedestinasjoner. I dag går de største trafikkstrømmene mellom Europa og USA og det er stor etterspørsel etter et kvalitetsprodukt til konkurransedyktige og lave priser mellom de to kontinentene, sier administrerende direktør Bjørn Kjos, i en pressemelding.
- Betydelig vekst
De nye rutene vil ifølge Norwegian gjøre selskapet mer konkurransedyktig.
- Vi får med dette en betydelig vekst i vårt oversjøiske rutenett som vil styrke vår konkurransekraft i stor grad. Vi er sikre på at de nye rutene treffer godt i det norske markedet, sier adm. dir Nic Nilsen ved Oslo Lufthavn (OSL).
De tre skandinaviske hovedstedene får alle nye ruter til USA. Først ut er Stockholm 2. mars med direkterute til Los Angeles, og en måned senere blir det direkterute mellom København og Los Angeles. Dette melder NTB.
Oslo Lufthavn får direkterute til Los Angeles 1. juni neste år, men i motsetning til de to andre skandinaviske hovedstedene som får tre ukentlige avganger, blir det kun én ukentlig flyging mellom Norge og Los Angeles.
Norwegian oppretter også en ny rute mellom Oslo og Oakland, som ligger på motsatt side av San Francisco-bukta. Det blir tre ukentlige avganger mellom de to byene, med oppstart 28. mai. Stockholm får to ukentlige avganger til Oakland, med oppstart 3. mai.
I tillegg blir det 29. mai neste år opprettet ny rute mellom Oslo og Orlando, med to ukentlige avganger. Fra neste år får også København direkterute til New York. Norwegian har fra før ruter mellom New York og Oslo, og New York og Stockholm.
- Asia er det mest interessante markedet med muligheter for stor turiststrøm til Skandinavia, men USA anses som en lavt hengende frukt. Derfor blir nye USA-ruter neste satsing for Norwegian, sa Kjos på pressekonferansen i Stockholm tirsdag formiddag.
- Godt mottatt
I dag er det ingen andre flyselskap som tilbyr direkteflyginger verken mellom Oslo og Los Angeles, San Fransisco og Orlando. Det er heller ingen som tilbyr direkteflyginger fra Stockholm til Los Angeles og San Fransisco, eller fra København til Los Angeles. Norwegian har seks ukentlige flyginger mellom Skandinavia og New York, i tillegg til fem ukentlige flyginger mellom Skandinavia og Bangkok. I november vil selskapet begynne å fly mellom Oslo, Stockholm og København til Fort Lauderdale i Florida.
Norwegians første langdistanseflyging fant sted i mai 2013.
- Så langt har mottakelsen av langdistanserutene våre til New York, Bangkok og Fort Lauderdale vært fantastisk. Kabinfaktoren på langrutene våre har vært hele 96 prosent i 2. kvartal. Rutene har ikke bare blitt godt mottatt av våre skandinaviske passasjerer som skal til USA og Asia, men også av asiater og amerikanere som skal til Skandinavia og videre, sier Kjos.
Vil ha billigere fly
Senterpartiet legger 650 millioner kroner på bordet og dobler den statlige innsatsen for flytrafikken i distriktene. Flere avganger og billigere billetter er valgløftet.
- Vei og bane er ikke noe alternativ for mange som bor langs kysten når de skal reise til Oslo eller andre store byer. I dag er det ofte fulle fly og svært dyre billetter fra mange av de mindre flyplassene. Det vil vi gjøre noe med, sier Senterpartiets leder, kommunalminister Liv Signe Navarsete til NTB.
Hun sier Sp vil spille inn få saker som de prioriterer høyt dersom det skulle bli rødgrønne regjeringsforhandlinger for tredje gang. Dette er en slik sak, bedyrer hun.
- For næringslivet langs kysten er flytilbudet veldig viktig. Det gjelder olje og gass, fiskeri og havbruk, reiseliv og industri, sier Navarsete.
Hun lover å prioritere områder av landet uten togtilbud og understreker at Avinor også i framtiden skal drive norske flyplasser ut ifra dagens system med samfinansiering. Dette innebærer at overskudd fra lønnsomme lufthavner bidrar til å finansiere driften ved små og ulønnsomme.