OSLO(SIDE2): Det hele startet på en ferietur til Argentina. Blake Mycoskie kom i kontakt med noen hjelpearbeidere som jobbet med å gi de fattige barna sko. Selv om amerikaneren likte konseptet mente han forretningsideen ikke var bærekraftig nok, og han fikk en idé.
– Jeg tenkte at man kunne gjøre forretning av å gi bort ett par sko for hvert par man solgte. En for en. Det var ingen stor idé, det var bare et stort «hva om?», forklarer Blake Mycoskie, mannen bak TOMS (Shoes for Tomorrow), til Side2.
Les mer om TOMS her:Trendy tøysko
Organisasjonen TOMS ble grunnlagt i 2006, og Mycoskie begynte å selge tøysko i et håp om å kunne finansiere et skotilbud til fattige barn.
– Moteindustrien tok tak i det
Den veltalende amerikaneren er i Norge i forbindelse med den internasjonale konferansen «InnoTown», som arrangeres i Ålesund. Her har han snakket om hvordan bedrifter kan innlemme det å gi noe tilbake til samfunnet i forretningsideen sine, og det er tydelig at gründeren selv er lidenskapelig opptatt av nettopp dette.
– Vi begynte i det små, med 250 barn i programmet. Så tok moteindustrien virkelig tak i det i Los Angeles og i New York, og vi begynte å få artikler i magasiner som for eksempel «Vouge» (motemagasin journ.anm.). Så begynte folk å ringe etter skoen. Dette var for fire år siden, forteller Mycoskie, og ser litt alvorspreget på meg med sine knallblå øyne.
Verdier og komfort
Skoene alle ville ha er ikke av utseende særlig spesielle. De alpargatas-inspirerte tøyskoene har et enkelt design, og kjennetegnes av tausåle og stoffoverdel. Mycoskie tror han vet hvorfor skoene har blitt så utrolig populære.
– Jeg tror folk liker tanken på å det å ha på seg noe som sier noe positivt om deres egne personlige verdier. Men jeg tror også at de mener skoene er skikkelig behagelige, og at de liker stilen. I begynnelsen kjøper folk de på grunn av saken, men så kjøper de ett par til og ett til på grunn av stilen og komforten, sier gründeren. Han mener også skoen skiller seg ut fra mange andre tøysko på markedet.
Se flere bilder av skoene nederst i artikkelen!
Gitt bort 600.000 par sko
Mycoskie og TOMS, har til nå gitt bort over 600.000 par sko, og han håper de vil nå 1 million par i løpet av høsten. Skoene han gir bort er alt fra enkle Toms-inspirerte tøysko til gummistøvler og joggesko
– Det handler mest om det å gi. Når vi solgte skoene i begynnelsen brukte vi det tradisjonelle designet som vi fant i Argentina med noen små tilpasninger. Jeg tenkte ikke mye på hvordan folk ville bære de, forklarer han.
Få siste nytt fra Side2. no: Klikk her!
Jobbet med Ralph Lauren
Men dette har forandret seg, for design har absolutt blitt et viktig element i skoproduksjonen til TOMS-selskapet.
En del av designsuksessen tiltegner han den amerikanske motedesigneren Ralph Lauren. Mycoskie har nemlig jobbet med både Ralph og sønnen Andrew, og innrømmer at han har blitt påvirket av den verdenskjente motedesignerne.
– Han (Ralph Lauren journ.anm.) er en utrolig fyr. Han er virkelig et designikon, og har en utrolig estetikk. Det han gjorde med skoene var ting jeg aldri hadde tenkt på. Materialene han brukte var skikkelig smarte, og skoene solgte skikkelig fort, forklarer han.
Han fortsetter.
– Han åpnet virkelig øynene mine opp for et større utvalg materialer. Vi jobbet hovedsakelig med tøy når vi først startet, men han inspirerte oss til å bruke ulike typer materialer i samme sko.
– Noe jeg virkelig elsker
At han snakker så lidenskapelig om skodesignet forteller meg at gründeren ikke bare liker å drive veldedighet. Det kommer tydelig fram at han også er lidenskapelig opptatt av design, og han avslører at han er svært involvert i designprosessen.
– Jeg er virkelig involvert, og det er noe jeg virkelig elsker. De første to årene gjorde jeg alt, men nå har vi et team på fire til fem personer som jeg jobber sammen med i begynnelsen av sesongen. Da prøver vi å komme opp med det som vi tror vil fungerer. Da ser vi på hva som skjer i mitt liv, hva som skjer i moteverdenen, og hva som har fungert i fortiden, forklarer den veltalende amerikaneren.
Han legger til.
– Etter det å gi, er det det beste ved jobben.
(artikkelen fortsetter under bildet)
Flere suksesser bak seg
At Mycoskie skulle startet et så suksessfullt forretningsimperium kom nok ikke som en overraskelser for de rundt han. Mannen har nemlig startet tre andre suksessfulle selskaper, hvorav den første var et dør-til-dør vaskeri for studenter.
– Hemmeligheten bak suksess tror jeg er å lage ting som folk bryr seg om. Folk relaterer seg ikke til merker, de relaterer seg til følelser. For meg er det veldig viktig at folk ikke går med skoene fordi de vil hjelpe ett barn, men at de sprer historien, og jeg vil det skal forandre hvordan folk tenker på fortetninger. Barna vi hjelper er viktig for meg, sier han og blir med ett litt alvorlig.
Føler du at du har oppnådd det du ville?
– Yeah!, sier han og ler.
Han fortsetter.
– Det er alltid noe som driver en. Jeg har noen drømmer og håp i forhold til jobben vi gjør i Etiopia, og jeg tror vi gjør en forskjell. På samme tid er jeg veldig fornøyd, for vi har gjort mye mer enn jeg noen gang trodde vi skulle gjøre, sier han, og legger til at han også tar seg tid til å «lukte på rosene».
– Rett og slett vakkert
Men selv om firtid er viktig for Mycoskie, har han ikke hatt mye av det når han har vært i Norge. Verken nå eller sist gang han var her. Han er derfor fast bestemt på å komme tilbake, og håper da å få tilbrakt mer tid her.
– Det er vakkert på denne tiden av året, med den krystallklare luften. Det er rett og slett et vakkert sted. Neste gang vil jeg sette av litt tid uten om jobbting, så jeg kan bli borte i naturen, sier han, og legger til at fiksing og fjellturer står høyt på listen over Norge-aktiviteter.
Mycoskie er nemlig glad i naturen, og det er nettopp i naturen Mycoskie nå skal tilbringe litt tid. Hans neste stopp er nemlig Hellas, hvor han skal seile rundt og nyte livet.
SE BILDER AV TOMS-SKOENE HER:
3168