Gå til sidens hovedinnhold

Ung blogger (17) slettet Facebook, Twitter og snapchat

10.000 fulgte bloggen til 17 år gamle Anniken Jørgensen hver dag. Men hun satt på jenterommet og gråt. Det koster å gi mye av seg selv.

(SIDE2:) Skyhøye stiletthæler, nykrøllede blonde lokker, blinkende paljetter, korte kjoler og lange blikk. Edderkoppen teater har rullet ut den røde løperen og er fylt til randen av festkledde mennesker med kamera over skulderen.

Det klemmes, poseres og knipses. Vixen Blog Awards er bloggernes egen catwalk.

DENNE SAKEN ER LEVERT AV DRAMMENS TIDENDE

Midt i mylderet, mellom B-kjendiser og vår ganske nye kategori, bloggkjendisene, står Andrea Palmberg (18) og Anniken Englund Jørgensen (17) fra Solbergelva.

Av 10.000 innsendte er deres blogger nominert til hver sin pris. De er spente.

Kraftfullt medium

Her er Sandra Lyng Haugen, Alexandra Joner og Maya Wik, for ikke å glemme bloggkjendisene Linnéa Myhre, Caroline «Fotballfrue» Berg Eriksen, Sophie Elise Isachsen og Suzanne Aabel – en av flere bloggere fra vårt område som har gjort seg synlig i samfunnsdebatten.

I kombinasjon med personlige bilder, følelsesutbrudd og humor, gode og kjipe dager, er blogg blitt et kraftfullt medium om du har noe på hjertet.

– Gode blogger nærmer seg featurejournalistikken, men er nærere og ærligere, fordi folk forteller selv, i stedet for å filtreres gjennom en proff redaksjon. Om glamourmodeller noen gang dominerte bloggverden, er den nå inntatt av alenemødre, sykehjemsansatte og andre som deler sine livssituasjoner, sier Gunnar Stavrum, sjefredaktør i Nettavisen.

Sånn tro har han på bloggingens kraft at de kjøpte Norges største bloggportal blogg.no i 2012. Med det eier avisen plattform og annonseplass på 890.000 norske blogger. Det er god butikk.

På helsa løs

Andrea Palmberg har alltid elsket å pynte seg. Da hun oppdaget bloggverden, oppdaget hun også et sted å få utløp for sin moteinteresse.

Hun fikk et sted å være kreativ og et sted hun kunne inspirere andre. 18-åringen prioriterer skole og har bloggen som hobby. Men med en viss selvironi.

– Man må ha litt humor på det. Jeg legger jo ut bilder av meg selv hele tiden, sier hun.

For Anniken Jørgensen ble det mer enn hobby. Akkurat som for hennes forbilde, bloggeren Voe, gikk det på helsa løs.

– Bloggerne var forbildene mine, forteller Jørgensen.

For to år siden var den store drømmen å blogge om klær, sminke og mote. Det ble ikke helt som forventet. Etter at hun deltok på NRK-programmet Teenage Boss, fikk 17-åringen plutselig 10.000 lesere daglig. Hun var stolt av bloggen, men samtidig kom presset snikende.

Ble for mye

Leverandører og lesere forventet nye innlegg. Hun ble mer og mer selvkritisk, og perfeksjonist til fingerspissen.

Hun kunne bruke fire-fem timer daglig på å legge ut perfekte innlegg – men mistet seg selv på veien.

Det første hun gjorde om morgenen, var å sjekke blogglista på blogg.no.

– Var jeg ikke på Topp 20 var dagen ødelagt. Jeg ble skuffet over meg selv, sier hun.

Etter hvert gikk bloggingen ut over alt. Familie og venner. Hun hadde ingen fritid.

– Hun satt og gråt en dag vi kom hjem, forteller mamma Lillann Lauritsen.

– Det var veldig ulikt henne. Vi hadde merket at hun ikke hadde den samme gnisten, men først da skjønte vi at det hadde gått på helsa løs. 17-åringen ville ut av alt. Hun slettet kontoene på Facebook, Twitter og snapchat.

– Jeg tror ikke jeg var gammel nok til å håndtere dette, sier hun nå.

Vil ikke være «klikkhore»

Det krever nemlig sitt av et privatliv å holde på interessen til tusenvis av lesere. Etter hvert velger mange å fjerne bloggen sin fra topplisten, noe Susanne Kaluza (32) gjorde for ett år siden.

Allerede i sitt første år som blogger tjente hun mer enn hun gjorde i journalistjobben hun forlot i Dagbladet. På det meste leste 48.000 mennesker bloggen hennes på ett døgn.

– Det skaper et veldig press om å opprettholde høye lesertall. For meg er miksen viktigere enn å være «klikkhore», sier hun, og refererer til bransjesjargongen for å dyrke sakene som får flest klikk.

Topplisteplass gir også frislipp på forespørsler om å reklamere for alt fra poker til produkter. Telefonen kimte gjerne fem ganger daglig, forteller hun. Det er hun ikke interessert i lenger.

– Jeg hadde huslån og to barn og jobbet som et piska skinn fra start. Nå har jeg rundt 5-6.000 lesere i døgnet. Skulle jeg opprettholdt 15.000 i snitt ville det kostet meg to innlegg om dagen, sju dager i uka. Jeg må porsjonere ut hva jeg bruker tid på, og tjener akseptabelt på bannerannonser.

What!

Debatten ruller om reservasjonsretten Regjeringen vil gi fastleger som ikke vil henvise kvinner til abort. Forslaget til helseminister Bent Høie (H) har vekket en mediestorm med orkan i kastene – fra mange retninger.

Men på bildene i Aftenposten og VG denne uka ledes konfrontasjonen av en rødhåret debattant fra Drammen, mest kjent som mammablogger og forfatter av en bok om matpakker: Susanne Kaluza. Award-nominert denne kvelden for «Årets sterke mening»-blogg, blant 450 vurderte.

– Det startet da jeg leste om reservasjonsretten i en bisetning i en avis i høst. Jeg tenkte «WHAT! Hva er det de har gått med på?». Og så: «Hvorfor er ikke alle sinte nå?». Men det var så mange nyheter rundt den nye regjeringen at den druknet litt.

Hun bestemte seg for å skrive til politikerne – og ba følgerne på bloggen gjøre det samme. Så kontaktet hun andre bloggere og ba dem oppfordre sine.

Hvor mange mennesker hun faktisk nådde, skjønte hun først da hun fikk e-post fra Trine Skei Grande (V) som hadde brukt hele helgen til å svare protestmailer.

Kampanjen funket. Men medfører fortsatt brev og telefoner fra folk som kaller henne «onde kalde kvinne» og vil plassere henne på Ila med Anders Behring Breivik.

– Jeg prøver å svare alle høflig og hyggelig og forklare at jeg ikke fører en kamp for abort, men for selvbestemmelse til abort. Abort er nitrist for begge parter, sier hun.

Erstatter menn med klippekort

For gjennomslagskraften avhenger nettopp av at man er personlig, mener Kaluza. Debattanter er synlige i sinte innlegg og oppfattes som endimensjonale.

På bloggen deler hun matprat, aktivitetstips, kjærlighet til barna og graviditetstanker. Åpenhet om egne spontanaborter gir henne fremdeles flere takkemailer i uka.

– Det er vanskelig å putte meg i bås som kald feministkjerring, når folk vet jeg at jeg synes det er fantastisk å være mamma. Og de vet at dette er én av en rekke ting jeg fyrer meg opp over.

Til nå har bloggene ligget lavere i offentlighetens næringskjede her enn i USA, der enkeltbloggere og bloggermedier som Huffington Post deltar mer direkte i politikk og leses av mange.

Kaluza er fremdeles avhengig av store aviser og TV for å nå ut bredt. Hun tror det er en god symbiose.

– Jeg tror ikke bloggerne vil ta over for journalister. Men bloggerne gjør det lettere for dem å finne andre kilder enn de samme mennene de har ringt de siste tretti åra. Det bringer nye folk inn utenfra. Før gikk det typisk ut fellesmail i redaksjonen hver gang man trengte et case: «Er det noen som kjenner noen som kjenner noen?».

Unik innflytelse

På Edderkoppen følger spente blikk under tre lag mascara konferansier Leo Ajkic. Årets interiørblogg, treningsblogg og internasjonale blogg deles ut.

Nettavisens «Årets sterke mening» går ikke til Susanne Kaluza, men Stavrum kaller den sitt «hjertebarn» og skryter av de fem nominerte. Han tror ingen av de nominerte ville hatt så stor innflytelse uten blogg.

– De er talentfulle, og man kan jo ikke utelukke det. Men jeg tror bloggen har gitt dem en unik mulighet, sier han.

Andrea og Anniken må også se seg slått i år. Men en dag vil Anniken blogge igjen.

Aller helst vil hun kunne leve av det.

FAKTA

Vixen Blog Awards

Best likt: Delt ut for fjerde gang onsdag denne uken, på Edderkoppen i Oslo. 10.000 blogger var sendt inn til konkurransen, fordelt på 15 ulike kategorier. Leserne har avgitt stemmer, og en jury på seks kåret vinnerne.

Lokale stemmer: Anniken Jørgensen var nominert i kategorien «Ungblogg».

Andrea Palmberg var nominert i kategorien «Årets nykommer».

Susanne Kaluza ble nominert til Nettavisens sideprogram «Sterke meninger».

Ingen av de tre nådde helt til topps denne gangen.

Blogging

Blogg: Nettsted eller del av nettsted for publisering av innlegg eller «poster» som drives av en enkeltperson eller et fåtall personer.

Kronologisk: Innleggene sorteres i omvendt kronologisk rekkefølge slik at det siste innlegget legges øverst. Har oftest et kommentarfelt, hvor lesere kan skrive egne innlegg. Første blogg dateres til 1997, da en amerikaner kalte sine daglig publiserte oppdateringer en «web log».

Folkets røst: Nordmenn har omfavnet direktekanalen. Nettstedet blogg.no har alene 890.000 aktive norske blogger (som har vært oppdatert i løpet av siste år). Portalen åpnet i 2004, og ble kjøpt av Nettavisen i 2012.

«Bloggtoppen» viser de 200 mest leste av disse, nasjonalt og lokalt. De 20 øverste plassene honoreres med en fast sum, fra 12.500 til 2.500 kr per måned.

Blogglisten.no er Nettavisens toppliste, med lesertall for de mest leste bloggene i Norge.

Temaer: Personlige blogger om fødsler, oppvekst, sykdom og død er blitt mer utbredt. Andre spesialiserer seg på mediekommentarer, politikk, teknologi, reising, tenåringsinteresse (rosablogg), kunst eller mote.

LES FLERE SAKER FRA DRAMMENS TIDENDE HER.

Reklame

Grillpakken som gir deg saftig mat

Kommentarer til denne saken