Gå til sidens hovedinnhold

Badevekta forteller ikke alltid sannheten

Bruk heller disse målene for sjekke om du er overvektig.

(SIDE2): BMI og kroppsvekt gir ingen fasit på om du er overvektig eller ikke.

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

Svakheter ved BMI
Det er vanskelig å definere hva overvekt er, men generelt kan man si at det er å ha for mye fett på kroppen i forhold til høyden og i forhold til det som er ønskelig. Derfor varierer det fra person til person med hva som menes med overvekt.

For å sette tall på hva som er ønskelig i forhold til å ha en god helse, har Verdens Helseorganisasjon laget et standardmål for å regne ut vekt i forhold til høyde. Dette kalles BMI og står for Body Mass Index (på norsk kroppsmasseindex). BMI mellom 18,5 og 24,9 regnes som normal kroppsvekt, mellom 25 og 29,9 er overvektig, og over 30 regnes som fedme.

BMI er et verktøy som kan hjelpe deg å regne ut om du er overvektig eller ikke, men det er viktig å merke seg at BMI ikke er noen fasit som gjelder for absolutt alle da vi mennesker er svært forskjellige, skriver lommelegen.no.

En svakhet ved BMI er at man ikke skiller mellom fett- og muskelmasse. Derfor kan personer med stor muskulatur få en BMI som tilsvarer overvekt/fedme hvis man kun ser på kroppsmasseindeks og dette blir feil da muskler veier mer enn fett.

BMI kan også bli feil mål på personer med svært lite muskulatur, men som har mye fett og allikevel får et BMI-tall som tilsvarer normalen.

Mer fra Side2.no: Sjekk forsiden nå

Fremgang eller ikke?
BMI og vekt er nok de vanligste metodene som brukes for å måle om man er overvektig, men du bør også sjekke midjemål og liv-hofte-ratio. Dessuten kan du bruke det som motivasjon. Om du begynner å trene er det nemlig stor sjanse for at midjemålet endrer seg mer enn vekta.

I tillegg vil det også være motiverende å måle lår, overarm, hals og hofte. Selv om vekten står stille, eller du synes du bruker lang tid på å miste noen kilo så kan man allikevel se fremgang på centimeter-målene.

Farlig med «pondus»
Det er ikke likegyldig hvor på kroppen fettet befinner seg. Den såkalte pæreformen regnes som mindre risikofylt enn epleformen der fettet befinner seg rundt magen. Epleform er typisk for menn med «ølmage» eller «pondus» og nesten ikke noe fett på beina. Bukfedme i seg selv blir sett på som en risikofaktor for mange sykdommer, selv om ikke resten av kroppen nødvendigvis er veldig overvektig.

Les også: - Folk er livredde for å snakke om at barna deres er overvektige

Slik måler du deg
Midjemålet kan måles med vanlig målebånd og skal måles midt mellom nederste ribbein og øverste delen av hoftekammen, som oftest i navlehøyde. Menn med midjemål over 94 cm, og kvinner med midjemål over 80 cm har økt risiko for en rekke sykdommer på grunn av overvekt. Et livmål hos menn over 102 cm regnes som fedme. Det samme gjelder hos kvinner hvis midjemålet er over 88 cm.

Når du måler liv-hofte-ratio tar du midjemål i cm delt på hoftemål i cm. Hos kvinner skal tallet helst være under 0.8, og ikke over 1.0 for menn. Ligger resultatet ditt over dette har du for mye fett rundt midjen.

Kommentarer til denne saken