Gå til sidens hovedinnhold

Minst, men tøffest

BMWs 1-serie skulle være en liten praktisk bil. Men ingeniørene klarte ikke å styre seg.

PRØVEKJØRT: BMWs minstemann skulle være et tilbud til dem som ønsket en liten bil med små, fornuftige motorer.

Det skulle gjøre bilen forholdsvis rimelig og tilgjengelig for de som gjerne ville bli BMW-eier uten å måtte vinne i lotto først.

Nei, da
Men ingeniørene klarte ikke helt å styre seg.

Noen av oss husker tilbake til den gang 1-serien ble lansert, og spekulasjonene om hvorvidt tyskerne ville presse en rekkesekser ned under panseret på minstemann.

Det har de altså gjort.

Bra valg
Og jeg kan avsløre med en gang at det er skikkelig moro. Og ikke minst vellykket.

Er det sykt å betale trekvart million for en så liten bil?
- Si din mening nederst i saken

Den lille tassen har altså fått den samme motoren som sitter i sine større søsken, 330i, 530i og 630i. Eneste forskjellen er ingeiniørene har tatt 7 ekstra hester ut av de motorene de har skviset inn i 130-en.

Det betyr at 265 hestekrefter trekker på 1450 kilo, som igjen resulterer i en akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen på 6,1 sekunder. Det er i aller høyeste grad både kjapt og tøft, men det er de andre fartsområdene som gir det virkelige kicket bak rattet i denne bilen.

«Viper junior»
De som har litt oversikt over bilverden, vil garantert huske Dodge Viper, som vi forøvrig testet ganske grundig på forsommeren i fjor. Grunnen til at jeg trekker denne amerikanske råtassen frem i forbindelse med en småbil fra Tyskland, er at Viper er det nærmeste jeg kommer til å formidle følelsen og kjøreopplevelsen i 130i.

Bak rattet er det naturlig nok plassert et førersete. Det som eventuelt er spesielt med dette, er at det er svært godt å sitte i. Med alskens justeringsmuligheter på både sete og ratt, burde de fleste kunne finne seg svært godt til rette. Det gjorde i hvert fall jeg.

Det at sidestøtten i steteryggen kan justeres gjorde det enkelt å skifte mellom komfortabel og sportslig sittestilling.

Kontrollert
Det neste jeg setter stor pris på i en bil med enorme krefter, er at den er mulig å kjøre pent med. Helt uproblematisk og helt uten rykk og napp fører jeg bilen opp i bedagelige hastigheter, og pusler meg gjennom girene opp til sjette allerede ved 50 til 60 kilometer i timen.

Passasjeren, min kone, merker ikke under noen omstendighet at det er plassert noe som fort kan forveksles med en hydrogenbombe under panseret.

Ikke før jeg flytter spaken mellom setene til posisjon 2 og gjør begrenset anstendige bevegelser med høyrefoten. Da detonerer bomba, og da var det helt riktig av meg å henstille fruen om å holde hodet inntil hodestøtten.

Whiplash?
130i er så kvikk at en maks brå akselerasjon kan føre til nakkeslengskader hos hvem som helst. Og verre ville det blitt med sommerdekk på tørr asfalt.

De fleste som ser ut vinduet vil nok forstå at bilen er utstyrt med vinterdekk, og selv om asfalten er knusk tørr, er hjulspinn nærmest et problem selv i 100 kilometer i timen når man gir flat pedal på tredje gir.

Bare til pynt?
Sånn rent praktisk sett er ikke 1-serien noe familiebil. Jeg gjorde et forsøk på å sette meg i baksetet, men selv etter å ha skjøvet førersetet godt fremover, måtte jeg kapitulere. Men hei - dette er en bil for unge sporty mennesker, eller for godt voksne friskuser. De har enten egne barn i barnesete eller barnebarn i samme løsning. Da er det plass nok.

Og bagasjeplassen er det ingenting å si på.

Prisen på vidunderet er på den ene siden hinsides all fornuft, men samtidig forholdsvis rimelig når du tenker på alternativene.

Dyr - men rimelig
For 755.000 kroner får du en ekte sportsbil, med ytelser du må over til M-modellene for å finne maken til. Fra andre leverandører vil for eksempel en Dodge Viper loppe deg for rundt tre BMW 130-er, og produsenter som Porsche gir ikke bort bilene sine gratis de heller.

Med en 130i i garasjen har du altså en uskyldig liten småbil med anstendig status, og uten å være brautende. Samtidig har du en reinspikka sportsbil med uhemmede krefter, perfekt vektfordeling og bakhjulstrekk stående i samme garasje.

Men det er det bare du som vet.

Syns nesten trekvart million er greit, jeg.

Les mer om bil og trafikk i Bilmagasinet

Reklame

Kort tid: Ryddesalg med Pondus, Lunch og Rhesus Minus

Kommentarer til denne saken