Gå til sidens hovedinnhold

Dette er BMWs ukjente juvel

En av våre nye favorittbiler.

Når man tenker på BMW er det første de fleste tenker på 3-serien, 5-serien og X3. Og kanskje den nye elbilen i3.

Men etter å ha testet den oppgraderte versjonen av 5-serie Gran Turismo (GT), er vi overbevist om at dette er en bil som kan være nær sagt alt for alle.

Den er kanskje ikke den vakreste bilen til BMW, og den har kanskje ikke markedets beste utsikt bakover, men utover det er det vanskelig å finne noe særlig annet enn prisen å trekke på.

For 5-serie GT er en bil som tar lengden og deler av luksusen til en 7-serie, kombinerer det med romsligheten og fremkommeligheten til en X5 og bagasjeplassen til en 5-serie. På sett og vis er det en krysning mellom en forvokst 5-serie og en X6, der du får litt det beste fra alle verdener.

Design

Utvendig er det ikke til å komme utenom at 5-serie GT har blitt omtalt som den stygge andungen, men i oppgradert versjon føler vi at den på ingen måte skjemmes. Rumpa er litt høy og rar, og gir ganske så dårlig utsikt bak, men ellers har bilen en relativt diskret, men likevel markant tilstedeværelse. Det er litt vanskelig å forklare, men den glir godt inn i omgivelsene, men samtidig er det umulig å overse den. Litt som en røslig livvakt.

Bilen er 10 centimeter høyere enn en 5-serie, noe som gir deg en følelse av å sitte høyere som mange liker, men samtidig er bakkeklaringen bare marginalt høyere. Det betyr at du føler litt som om du sitter i en SUV, men beholder mye av kjørekarakteristikken på en stor familiebil.

Innvendig er 5-serie GT en stilstudie i diskret luksus - i alle fall på vår utgave som er påkostet ekstrautstyr for over 300.000 kroner. Alt er elegant, alt er funksjonelt - og alt fungerer nøyaktig slik du forventer. Instrumentpanelet er heldigitalt, i dashbordet finner du en enorm split-screen-skjerm, midtkonsollen er funksjonell og elegant - og med noen små innslag av plast, føles alle materialvalg solide og luksuriøse.

Setene er i kjent BMW-stil svært gode med gode tilpasningsmuligheter, og det er i det hele tatt lett å finne seg til rette bak rattet.

Men det interessante er at det ikke er særlig verre i baksetet. Sannheten er at du i baksetet i 5-serie GT sitter bedre enn du sitter i forsetene på svært mange biler. Setene kan skyves fram og tilbake, vinkelen på ryggen kan justeres etter ønsket avslapningsnivå, beinplassen er mer enn god nok - og den rene sittekomforten er bare strålende.

Den enorme komforten inni kupeen går noe på bekostning av bagasjeplassen, men på den oppgraderte utgaven er den blitt bedre enn i første generasjon. Med 500 liter er den 20 liter mindre enn i en vanlig 5-serie, men skyver du baksetene fram noen centimeter, så kan du øke bagasjekapasiteten tilsvarende. Og legger du ned setene har du 1700 liter å boltre deg med. Det er 250 liter mer enn i en X6.

Premium utstyr

Vår testbil er utstyrt med et vell av ekstrautstyr - prisen kommer vi tilbake til - og vi kunne nesten skrevet en egen artikkel om alle de velfungerende løsningene om bord. Alt fra den svært velfungerende radarbaserte cruisekontrollen, til det meget gode lyset, til head-up displayet (HUD) i frontruta, til BMWs eksepsjonelt gode «surround view» kamerasystem som kompenserer for litt dårlig utsikt bak, til panorama glasstak, til oppvarmet ratt, til et GPS-system som gir sanntids trafikkmeldinger (som faktisk stemmer!), til et lydanlegg som faktisk fungerer godt på lavt lydnivå.

Og selvsagt heldigitalt instrumentpanel som du selv kan kontrollere dimmingen på.

Så kan vi fortsette med de gode komfortsetene, til M-sportspakken med designdetaljer, til firesoners klimaanlegg som bare fungerer, fjernstyrbar kupévarmer og så videre, og så videre.

Det er i det hele tatt veldig mye komfort og luksus, og alt bare blender sammen i en kombinasjon som føles velgjennomtenkt.

Drivlinje

Vår testbil er utstyrt med BMWs 6-sylindrede 3-liters dieselmotor med 258 hestekrefter, som også finnes i en litt sprekere utgave på 313 hestekrefter. Dette er en av våre to favorittdieselmotorer, sammen med VW-konsernets tilsvarende 3-liters motor. Med sine 560 Nm dreiemoment har den en overflod av kraft - og 258 hestekrefter virker som akkurat passe i denne bilen. Det er kraftfullt uten å være aggressivt eller slitsomt.

Kombinasjonen med det som definitivt er vår favorittgirkasse, nemlig BMWs 8-trinns automatiske girkasse, gjør bilen en fryd å kjøre. Denne girkassen klarer det å både være sprek og rask når en kjører aggressivt, samtidig som den er så silkemyk og nydelig under mer rolig kjøring.

Når så alle disse kreftene spres rundt til alle fire hjul med xDrive, så har du kraft, komfort og fremkommelighet.

Kjøreegenskaper

På sett og vis er 5-serie GT en litt utypisk BMW, og bak rattet føles det nesten som en Mercedes som BMW har fiklet litt på for å gi litt av sitt preg. Bilen er nemlig overraskende myk og komfortabel - i alle fall i komfortmodus - med en litt utypisk styrerespons. Faktisk er rattutslaget relativt lite, noe som gjør at du må vri litt mer på rattet enn du kanskje forventer.

Det er heller ikke til å komme bort ifra at bilen er relativt tung med sine nærmere 2,1 tonn før diverse utstyr, noe som kjennes om du forsøker å presse bilen litt i svinger.

Men likevel fremstår bilen som en bil som faktisk forsøker å gi deg det beste fra flere verdener. Når man gjør kompromisser blir man aldri best på noe, men med en 3-liters motor under panseret og bilen i sportsmodus går det overraskende fort - overraskende fort.

3703601

Det at bilen har hele fem forskjellige kjøremodusinnstillinger - hvorav to er videre konfigurerbare - gjør også at bilen kan tilpasse seg de fleste situasjoner.

Bilens virkelige styrke ligger likevel som milsluker - eller rett og slett køsliter. En finner veldig fort roen bak rattet, og komforten er stor. Vi tok oss staid gi å tenke «hvordan er det egentlig mulig?» Det er en liten udefinerbar x-faktor: Noen biler finner man bare tonen med, og om noen sa at dette er bilen en må leve med hver dag resten av livet... Det ville vært helt greit.

Interessant nok har bilen et forbruk som er høyst akseptabelt. Med sin 3-liters motor går det ikke med mer enn 0,62 liter per mil om du kjører pent, noe som er betydelig mindre enn vi har opplevd i en del undermotoriserte biler som virkelig må presses til sitt ytterste for å følge trafikken.

Et spørsmål om pris

Vi begynte testen med å si at 5-serie GT på mange måter er en bil som er alt for alle. Bagasjerommet kunne kanskje vært litt større, men ellers tilfredsstilles alle behov fra komfort til praktikalitet til fremkommelighet - og sett ut fra størrelsen er ikke kjøreegenskapene dårlige heller når man presser på litt.

Men gratis er det på ingen måte. Bilen er markant dyrere enn en tilsvarende enn en vanlig 5-serie - faktisk nærmere 20 prosent dyrere med vår motorløsning. Dette er samtidig nesten 20 prosent mindre enn en tilsvarende 7-serie, som det ikke er direkte urettferdig å sammenligne med hvis man ser på størrelsen.

Om du går for basismodellen med 2-liters diesel, starter bilen på 577.000 kroner, mens vår modell med 50 prosent større motor og firehjulstrekk starter ganske nøyaktig på 900.000 kroner - hvorav nesten halvparten av bilens 388.990 avgiftskroner kommer av vekten.

Men det er heller ikke til å komme utenom at den enorme komforten vi opplevde med vår testbil, dels kommer av ekstrautstyrspakken på nesten 350.000 kroner. Kjøper man en bil av denne typen, vet du at du ikke kommer under 150.000 kroner i ekstrautstyr, men det er vanskelig å vite hvor mye av vårt positive inntrykk som kom av de siste 200.000 kroner i ekstrautstyr.

Det som er sikkert er at denne bilen fortjener flere eiere, og vi er overbevist om at hver enkelt vil bli fornøyd. Men i denne prisklassen er det samtidig veldig mye godt å velge mellom.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien

Kommentarer til denne saken