Gå til sidens hovedinnhold

Herlig gjensyn med Bo Kaspers

Bo Kaspers Orkester vender tilbake til røttene på «New Orleans».

Bo Kaspers Orkester
New Orleans
Sony Music / Columbia

De fleste nordmenn med sans for kosejazz vil nikke gjenkjennende til Bo Kaspers Orkesters plateutgivelser mellom 1993 og ferm til årtusenskiftet. Fra 2001-albumet «Kaos» går det svenske orkesteret over til mer renskåren pop.

Bo Kasper Sundström og kompani har gitt ut mange gode enkeltstående låter, men jeg hører nok likevel til de som mener gruppa hadde sin storhetstid før år 2000. Det er derfor svært hyggelig å høre orkesteret tilbake på gamle stier i «New Orleans».

Helt «Söndag i sängen» er det ikke, men som albumets forlokkende navn vitner om, er det blues og jazz det går i. Og med Bo Kaspers Orkester sans for smektende melodier og sløve groover, kan det jo nesten ikke gå feil.

Nevnte Sundström, Fredrik Dahl, Michael Malmgren og Mats Schubert har ikke bare satt seg ned med noen plater fra New Orleans-inspirerte artister og latt musikken smitte av. Kvartetten dro like gjerne til det franske kvarteret i New Orleans og endte opp i studio med en lydtekniker de aldri hadde møtt før.

Resultatet er, som sagt, et gjensyn med Bo Kaspers Orkester fra før 2000. Jazzpreget er overordnet, mens andre sjangere er mer direkte. Her er det litt kubanske rytmer a la «Undantag» på «Låt mig komme in», karibisk sensualitet på «Ännu en dag», blues på introlåta «Kom och håll om mig» og pop på «Tiden läker ingenting».

Bandets sans for å fange stemninger unge og gamle forelskede kan kjenne seg igjen fortsetter på «New Orleans», men møtet med den fremmede kulturen har kanskje gitt litt perspektiv på eget liv. Låtene handler om det meste av livet, fra barndom til reisens slutt.

Reklame

Her finner du oversikten over sommersalgene på nett

Kommentarer til denne saken