Terningkast 3Vær beredt!

Hva gjør du når krisa kommer og naboene står på døra di og vil dele dine møysommelig oppsamlede matvarer og doruller? Ikke skyt…bruk balltre!

Joda, de fleste av oss har vel tenkt på det…og corona-pandemien har gjort det mer aktuelt. At vi skulle fylt opp dorull-hylla ordentlig og sikret oss et matlager som kan vare i noen døgn. Og litt ekstra av de faste medisinene vi trenger. Og vann! Noen fem- eller ti-liters dunker. Fornuften tilsier at vi gjør det. De færreste av oss oss følger disse rådene.

Trygve Skanding og Jostein Saakvitne kaller «Kriseklar» for en håndbok i prepping og hverdagsberedskap. Prepping er avledet av prepared. En prepper er altså forberedt på det meste som kan skje. Vi snakker naturkatastrofer, eksplosjoner, pandemier!, strømstans, vannmangel, opptøyer og ustabile, truende situasjoner. En krigs eller okkupasjon kan heller ikke utelukkes, skal vi tro forfatterne. Fra 1940 til 1945 foregikk det mye god hverdags-prepping her i landet.

I bøker og filmer har vi møtt amerikanske preppere som tar saken på alvor. Strålingssikre, underjordiske bunkere med rensesystemer for både luft og vann finnes. Hvor utbredt de er vet ingen - hemmelighold er litt av vitsen. Ellers risikere du at naboen som ikke har preppa i det hele tatt, kommer på døra og vil dele dine reserver! Og hva gjør du da? I USA vil slike situasjoner fort utvikle seg til væpnet konflikt.

Forfatterne understreker at selv om mange har skytevåpen her i landet, skal det svært mye til å fyre løs på en sulten nabo. Og komme unna med det i retten.

Men råd finnes: «Hvis krisen fører til utrygge tilstander i samfunnet, kan det være en idé å ha noe «håndfast» i beredskap til å skremme med hvis noen forsøker å ta seg inn i boligen. I noen land er det klassiske skremmevåpenet et balltre som plasseres ved inngangsdøren».

Og, videre: Er du utendørs og ikke vil vifte med balltreet, kan det være hensiktsmessig å ha med seg forsvars-spray, skriver forfatterne. Denne selges lovlig og virker omtrent som pepperspray - om man altså blir antastet…

Mye snusfornuft og mange selvfølgeligheter til tross: Møtet med en ekte, norsk prepper er interessant. Enslige Johannes fra Trøndelag, i femtiåra med eget mekanisk verksted, har laget preppe-bunker med kompisene sine. Gravd ut en kjeller under et lite murhus og fylt den med mat for seks personer i tre måneder. Mest hermetikk og tørrmat, men også noe sprit og tobakk. Og våpen…lovlige saker, understreker trønder-prepperen. Så, de finnes…også her.

Jeg har en følelse av at denne boka er nokså kjapt skrevet. Forfatterne har tatt Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) på ordet, skjelt til coronapandemien og utvidet de statlige anbefalingene til en hel bok. Mange av oss kommer langt, svært langt, med å google direktoratet og lese anbefalingene.

Men, det skal forfatterne ha: Timingen er sjeldent god: Covid 19 skremte mange og gjorde oss til hverdags-preppere. Fra midten av mars bar vi oss skakke fra butikkene. Toalettpapir, matvarer som kunne holde en stund, vannflasker og håndsprit. Alt forsvant superfort. Og munnbind kunne du bare glemme - de forsvant først.

Trygve Skanding og Jostein Saakvitne

"Kriseklar, din håndbok i prepping og hverdagsberedskap"

Forlag: Vigmostad & Bjørke

DSBs anbefaling er å fylle opp kåken med nok av alt for tre døgn - 72 timer. Og det er sikkert fornuftig - selv om mange vil lure på hva som skal skje etter de 72 timene. Denne boka gir derfor en del råd om utvidet prepping. Det betyr stort sett mer av det samme. Forfatterne har ingen gode råd om hvor en familie i en vanlig byleilighet skal gjøre av all hermetikken, alle vannkannene, stablene med toalettpapir osv. Det er jo sånn at det meste av nyere leiligheter har ganske begrenset lagerplass. Utbyggerne har definitivt ikke lest DSBs anbefalinger.