Terningkast 2Dette holder dessverre ikke

Denne boka er den femte boka om politietterforskeren Wilma Lind. Denne gang er jeg redd mange Rohde-fans blir skuffet. «Det du ikke vet» er nemlig på ingen måte Hanne Kristin Rohde på sitt beste. Dette holder ikke.

Det er ingen tvil om forfatterens troverdighet når politihusets indre liv skal beskrives. Hun kan sjargongen og machomentaliteten. Og hun bommer ikke på straffeprosess og etterforskningsmetoder.

Dessverre bommer hun etter min mening på mye annet. Først og fremst bommer hun på den møysommelige konstruksjonen av selve intrigen. Hun introduserer et ti-talls personer som alle står i et forhold til hverandre. Uten at vi egentlig blir godt nok kjent med de fleste av dem. Den første gjengen treffer vi i en villa på Korsvoll i Oslo. Huset fungerer som et løst organisert venne-kollektiv og hasjrøyken ligger tjukk.

Leseren gjør klokt i å glemme Korsvollkollektivet - det forsvinner i hasjtåka. Vi skjønner etter hvert at det handler om større saker som drap, penger og sex. Kort fortalt er milliardæren Roger Riiber navet alt dreier seg om. Men er han egentlig milliardær? Og har han ligget med alle damene i det mildt sagt spesielle miljøet sitt? Riiber har nemlig finansiert en liten boligblokk nær Drøbak der han selv og flere vennepar bor. Roger Riiber er en fikser og årner det meste for sine venner. Og offisielt er han milliardær. I gjengen er det en flink advokat som årner jussen og en lokalpolitiker som godt kan tilhøre Frp. Han tar seg av slikt som må fikses av regulering osv. Alle har koner og noen har døtre som Roger Riiber stiller opp for på alle måter. Også seksuelt.

Men, siden Wilma Lind, er inne i bildet, er ikke gruppe-utroskap og omfattende hasjrøyking nok. Rohdes politiheltinne er en dame for de store anledninger. Vi treffer henne på vei inn i politihuset. Hun skal si opp, oppsigelsen er skrevet og lagt i konvolutt. Under møtet med gamle og gode kolleger går alarmen. Et spedbarn er nemlig funnet i fryseren i huset på Korsvoll. Wilma Lind er en sirkushest som lukter sagmugg. Oppsigelsen legges i veska og det er fullt pådrag i etterforskningen. Det hører med til historien at hennes sønn Birk er under opptrening etter en skuddskade. Han er på en institusjon som er en blåkopi av Sunnås sykehus. Egentlig skal Wilma være den gode og støttende mor i den tøffe prosessen Birk er i. Og hun skal bli en mer hengiven ektefelle for mannen sin. Hun skal skru ned turboen og bli et familiemenneske. Hun trenger det og familien trenger det. Og derfor skulle hun si opp politijobben…

«Det du ikke vet» har et stort persongalleri. For stort.

Det er mye å holde orden på og alt henger sammen med alt, som det heter. Derfor må leseren regne med å bruke lang tid på intrigene - som er mange og parallelle. Men du skal ikke behøve å lese en krimbok med oppslagstavle og gule post-it-lapper for å holde oversikten.

Hanne Kristin Rohde er forfatter og Kagge er forlag. Rohde har en genuin ressurs i sin bakgrunn og erfaring med alvorlig kriminalitet. Saken med det døde barnet har en parallell i virkeligheten. Wilma Lind er ingen dårlig politihelt - et troverdig menneske, rapp i kjeften og passe tøff i trynet. Mor og feminist med et skarpt blikk på hjemmefronten og arbeidssituasjonen.

Er det lov å ønske seg en ny Wilma Lind-bok? Der forlag og forfatter strammer inn intrigen, dyrker færre og mer potente personer?

Dette er jo det vi ikke vet. Jeg synes Hanne Kristin Rohde og Wilma Lind fortjener det.