Gå til sidens hovedinnhold

Terningkast 5Sommerens beste krimroman til nå

Med nesten tretten år i britisk politi har Clare Macintosh stor krimkompetanse. Det betyr ikke at hun automatisk skriver godt. Men det gjør hun i høyeste grad. Hun skriver med innlevelse, empati og stor sans for relevante begivenheter som driver handlingen i boka fremover. Sommerens beste krim til nå.

Med nesten tretten år i britisk politi har Clare Mackintosh stor krimkompetanse. Det betyr ikke at hun automatisk skriver godt. Men det gjør hun i høyeste grad. Hun skriver med innlevelse, empati og stor sans for relevante begivenheter som driver handlingen i boka fremover. Sommerens beste krim til nå.


Det er ikke så veldig mange år siden politibetjenten Clare Mackintosh forsto at hun hadde en god penn. I 2014 kom «Jeg lar deg gå», som ble et gjennombrudd. Også mange her i landet leste «Jeg ser deg», «La meg være» og «Etter slutten». Hun har solgt over to millioner bøker på 35 språk - før årets «Gissel».


Dilemma og vanskelige valg er stikkord for handlingen i «Gissel». Flyvertinnen Mina må velge om hun skal hjelpe kaprere med å komme inn i cockpit på den aller første direkteturen mellom London og Sidney. Det er mye prestisje knyttet til dette, mange kjendiser og flere pressefolk er med. Turen er samtidig en rød klut for mange miljøvernorganisasjoner. Tjue timers sammenhengende flyreiser er ikke akkurat en del av «det grønne skiftet». Det viser seg at et ganske løst sammensatt miljø av miljøforkjempere er villig til å gå langt for å markere sin motstand. Mina blir fort klar over at det kan gå fullstendig galt med det store flyet og de 353 passasjerene. På et tidspunkt blir det klart at i hvert fall noen av kaprerne som er om bord , vil styrte flyet i Sidneys ikoniske operahus.

Gjennom ganske finurlige signaler og meldinger blir Mina klar over at hennes eneste barn, den adopterte femåringen Sophia blir drept om hun ikke følger kaprernes ordre. Hun står altså i en umenneskelig situasjon: Redde fly og hundrevis av passasjerer eller det ene livet som betyr alt for henne?

Dette psykologiske dramaet beskriver Mackintosh svært realistisk og som leser blir du sugd inn i valgets kvaler.

Mens dette pågår befinner Sophia og pappa Adam seg i sitt eget hjemlige drama. De er begge låst inne i kjelleren i påvente av at flyet skal endre kurs. Som betyr at kaprerne har kontrollen. Situasjonen blir ytterligere dramatisk av at Adam skylder penger til folk man helst ikke skal ha gjeld til. I hvert fall om man ikke betaler når man skal.

Etter hvert pendler vi lesere mellom kaprerdramaet i australsk luftrom med hundrevis av liv i potten og et fortettet drama i et privathus utenfor London. Her er det Adam og Sophias liv som står på spill.

Begge steder er det spenning og driv på høyt nivå. Mackintosh er såpass proff at hun dveler ved og utvikler disse «under-plottene» - før hun knytter dem sammen i en skikkelig thriller til slutt.

To handlingslinjer er det nemlig greit å holde orden på.

For den som er svak for en twist, noe uventet mot slutten av boka, har «Gissel» absolutt det og. Lille Sophia er et spesielt barn. Hun er lynende intelligent, husker alt som blir fortalt henne og gjør seg sine egne refleksjoner.

Akkurat det får en uventet, nesten pikant og svært dramatisk konsekvens i slutten av boka.

«Gissel» kan du trygt ta med på ferie.