Terningkast 5Fantasifull og blodig thriller

Ørjan N. Karlsson er en svært produktiv forfatter. Siden debuten i 2004 har han skrevet et tjuetalls bøker. Det er thrillere, krimromaner, science fiction pluss en rekke bøker for barn og ungdom. Alt dette mens han har full jobb som fagdirektør i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.

«Rød stjerne» er tredje bok med løytnant Ida Vinterdal i Forsvarets spesialkommando. Hun er en tøff dame med betydelige skyteferdigheter og raske reflekser i nærkamp. Hun er for øvrig bare en av flere svært skyte- og slagferdige damer i denne thrilleren.

Ida blir koblet på en Svalbard-jobb. To russiske spesialsoldater er funnet drept, ikke langt fra en omstridt radarstasjon.

Omtrent samtidig blir Norges ambassadør til FN funnet død i boligen sin i New York. Mye tyder på at han også er drept - og det akkurat da Norge er blitt medlem av Sikkerhetsrådet. FBI går med på å hemmeligholde dødsfallet i noen dager slik at norske etterforskere kan gjøre sin jobb. Det er faktisk ikke helt lett å skjønne hvorfor ambassadøren er drept. Men han må altså ha visst noe om det vi som lesere først får vite helt mot slutten av boka. Litt uklart fortalt, synes jeg. Selv om forfatteren absolutt antyder at det ikke nødvendigvis er russerne vi bør frykte mest i nordområdene. Da er spørsmålet: Hvem skal vi frykte da?

Ambassadørens nestkommanderende må stille på et hasteinnkalt møte i Sikkerhetsrådet der russerne viser en dramatisk video fra en av sine ubåter ved Svalbard. To torpedoer er på vei og den ene treffer og senker ubåten. I nærheten ligger en amerikansk ubåt. Sikkerhetsrådets medlemmer tar det for gitt at denne har avfyrt torpedoene. Tredje verdenskrig er rett rundt hjørnet.

Forfatteren spinner som vi skjønner et omfattende nett av spennende og actionpregede episoder. Noen mer sannsynlige enn andre riktignok. Vi er på Svalbard, i New York og i Oslo.

Det er ingen begrensninger i Ørjan N. Karlssons fantasi når det gjelder skyting, knivstikking og det som fortoner seg som andre hverdagssysler i etterretningsmiljøet. Og spennende er det, selv om mange lesere kanskje synes det blir vel mange lik. Det er nesten nytteløst å telle!

I en røff scene i et kinesisk importfirma i en kjeller i New York, barker russiske spesialsoldater sammen med noen mistenkelige asiater. Russerne tilhører et team av høyt spesialiserte soldater som alltid er i beredskap på ambassaden. Sjefen for russerne, Vlad, får et spark i nesa så blodet spruter. Når den asiatiske mannen skal følge opp suksessen, er Vlad klar, griper mannens fot og sender ham i gulvet.

«Vlad presset kneet mot mannens nakke, hugg kniven inn i halsen og skar ned og ut. Kuttet over pusterør og halspulsåre med ett kutt. Mannen gapte lydløst mens han forsøkte å trekke pusten. Øynene bulende av panikk og skrekk mens blodet fosset utover gulvbordene. Dannet en mørk innsjø. En blank flate redselen kunne speile seg i før kroppen ga opp kampen og mannen sank sammen i sitt eget livsblod.»

Innimellom virker det som om forfatteren blir forført av seg selv og sine egne formuleringer. Han sparer ikke på effektene - samtidig forsøker han å tegne et storpolitisk kart som forklarer noe av det som skjer internasjonalt. Stikkordet er Svalbard og øygruppens nye og sentrale rolle i spillet mellom stormaktene. Den norske råderetten henger på Svalbardtraktaten. Hvor mye er den verdt hvis både amerikanere, russere og kinesere setter på turboen og krever forandring? Neppe mye, men så har ikke de tre nødvendigvis sammenfallende interesser - heldigvis.

Finalen i thrilleren foregår på Svalbard, med fokus på kineserne. Russerne har vært fienden i de to tidligere bøkene der Ida Vinterdal er med. Nå er de nærmest venner med sammenfallende interesser. Med den norske utenriksministerens ferske og meget klare kritikk av Kina etter dataangrep mot Stortinget, er dette god timing. Hva vil kineserne egentlig gjøre i Arktis? I Rød Stjerne får vi vite noe om hva de har gjort så langt og det er ikke lite - skal vi tro Karlsson.

Leseren gjør klokt i å huske det gamle fyndordet «virkeligheten overgår enkelte ganger fantasien». I denne boka skjer det ganske ofte - både i Oslo, i New York og på Svalbard.

Men: Det er ingen grunn til ikke å sjekke ut denne boka. Den som vil ha spenning og internasjonale forviklinger i sommervarmen får det til fulle på 370 sider i «Rød stjerne» av Ørjan N. Karlsson. Så blodet spruter…