*Nettavisen* Nyheter.

- Boligselgerne må skjerpe seg

Foto: (Veidekke/Nettavisen)

Refser Veidekke for urimelige salgsavtaler med forbrukerne.

14.09.11 21:28

Forbrukerombudet mener Veidekke, en av landets største leverandører av nye boliger, har urimelige kontraktsvilkår med boligkjøperne.

SELGE BOLIG? Finn megler

Forbrukerombudet ber Veidekke Bolig om å endre sin standardkontrakt for kjøp av prosjektert bolig.

Dagens kontrakt er ubalansert og uklar, noe som går utover forbrukerne, mener ombudet.

- Må være rimelige
- Det er viktig at kontrakter som brukes overfor forbrukere er rimelige, balanserte og tydelige, sier forbrukerombud Gry Nergård .

Forbrukerombudet har vurdert kontraktene til en rekke utbyggere, og er nå i gang med å gi tilbakemeldinger.

Veidekke Bolig er den første av åtte utbyggere som blir bedt om å gjøre endringer i sin standardkontrakt.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Forbrukerombudet

Her er punktene Fobrukerombudet er misfornøyd med i kontraktene til Veidekke.

1) Uklare tidspunkterfor Veidekkes ferdigstillelse av leilighetene

2)Veidekke har uinnskrenket rett til å kreve overtakelse før avtalt ferdigstillelse

3)Veidekke tar forbehold med hensyn til offentlige godkjennelser og antall solgte leiligheter,uten å spesifisere tidspunkter for når slike tillatelser senest skal være gitt, eller hvor mange leiligheter de minimum må ha solgt.

4)Veidekke lister opp spesifiserte rettigheter for seg selv i henhold til forsinket eller mangelfull levering, mens kjøpers rettigheter presenteres indirekte i form av begrensninger i rettighetene.

5)I Veidekkes kontrakter nevnes ikke forbrukernes rettigheter til heving, erstatning og dagmulkt.

6)Veidekke er ikke konkret i avtaledokumentene med hensyn til størrelsen på felleskostnadene.

7)Avbestillingsgebyret til Veidekke er dobbelt så høyt som anbefalt av Norsk Standard.

LES HELE BREVET TIL VEIDEKKE HER.

Det er altså flere vilkår som til sammen gjør kontrakten til Veidekke Bolig urimelig. Blant annet gir en uklar overtakelsesfrist, vidtrekkende forbehold og høyt avbestillingsgebyr en tydelig ubalanse i avtalen. I tillegg er avtalene uklare fordi det står lite om hvilke rettigheter forbrukeren har og lite konkret om hvor store felleskostnadene vil bli.

- Må sette frister
- Det er viktig for forbrukerne å få en konkret frist for når boligen skal være klar til overtakelse. Dette danner grunnlaget for en del juridiske rettigheter i tillegg til de praktiske fordelene det har for den enkelte, understreker forbrukerombud Gry Nergård.

Byggebransjen har i samarbeid med forbrukermyndighetene og i regi av Standard Norge utarbeidet standardkontrakter (byggblanketter) som det siste året er gjort tilgjengelig i en oppdatert elektronisk utgave på internett.

Standardkontrakter
Disse standardkontraktene vil i de fleste tilfeller gi balanserte og klare byggekontrakter, og Forbrukerombudet oppfordrer utbyggerne til å ta de i bruk.

Veidekke er den første av flere utbyggere som vil bli kontaktet av Fobrukerombudet for innholdet i sine boligsalgskontrakter.

Få bedre råd med Nettavisens tjenester:

Minstrøm:Bytt strømleverandør og spar tusener.

Minrente:Bytt bank og spar minst 5000 kroner i året.

Mittoppdrag:Få tilbud fra håndverkere.

(Tjenestene er gratis for Nettavisens lesere)

Annonsebilag