*Nettavisen* Nyheter.

- Færre meglerklager enn ventet

I løpet av fjoråret kom det 200 saker inn til den nyopprettede Reklamasjonsnemnda for Eiendomsmeglingstjenester. I forkant hadde nemnda ventet flere.

04.01.06 10:41

Ved årsskiftet 2004/2005 ble den "nye" Reklamasjonsnemnda for Eiendomsmeglingstjenester opprettet, og med denne ordningen kan forbrukerne klage inn alle meglerforetakene i landet.

Tidligere var det bare meglerselskaper med faglig leder tilknyttet Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) som kunne klages inn. Det skapte hodebry for mange boligekjøpere og -selgere, ettersom mange foretak dermed var utenfor ordningen.

Nytt av året er også at alle de behandlede sakene offentliggjøres på internett.

Gebyr og offentliggjøring
I året som har gått etter opprettelsen av den nye nemnda, har det kommet inn 200 saker. Av disse er 100 behandlet. Ifølge styremedlem Finn Tveter har det vært et lite etterslep, men nemnda begynner å komme på rett kjøl.

Til tross for at ikke alle sakene har blitt tatt unna, overrasker likevel antallet.

- Faktisk har klagene til nemnda vært færre enn ventet, selv om det ble åpnet for å klage på alle meglerforetakene i landet, sier Tveter, som også er direktør i NEF, til TV 2 Nettavisen.

NEF-sjefen tror det er flere årsaker til at klagetallet er såpass lavt. For det første må klageren betale et gebyr på 500 kroner for at saken skal behandles i nemnda.

I tillegg kan offentliggjøringen av klagene på nettet ha resultert i flere forlik mellom partene i forkant, slik at eiendomeglerne slipper å få sitt rykte besudlet. Tveter synes utviklingen er trist, men påpeker samtidig at foretakene som tror de har en god sak, tar sjansen på å la den gå gjennom systemet.

Misnøye med budrundene
Av sakene som ligger på nettsidene til Reklamasjonsnemnda for Eiendomsmeglingstjenester, er det enkelte temaer som går igjen. Misnøye vedrørende budgiving og saksbehandling er gjengangere, i tillegg til mangelfull eller feilaktig informasjon.

De innklagede foretakene er fra hele landet, og store selskaper med høy omsetning er naturlig nok representert flere ganger enn de små.

Du kan sjekke hvilke foretak det klages på her.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag