Lang ventetid på skadetakst

Du kan risikere å måtte vente lenge for å få taksert naturskader i fremtiden. Norges TakseringsForbund (NTF) advarer mot nye takstmannsordninger i forsikringsbransjen.

Årsaken er at Norsk Naturskadepool, som omfatter alle skadeforsikringsselskap i Norge, har besluttet at forsikringsselskapene nå kan bruke sine egne ansatte bygningstakstmenn til taksering etter naturskader.

– Nå vil flere frittstående takstmenn finne seg andre yrker, fordi oppdragene blir færre. Når det topper seg ved en stor naturskade, kan det bli for få frittstående takstmenn til å fylle behovet. Dette vil gå ut over forbrukerne som risikere å måtte vente lenge for å få skaden taksert, sier administrerende direktør Arne Støbakk i Norges TakseringsForbund til nyhetsbyrået Newswire.

– Selv om forsikringsselskapenes egne takstmenn drar i samlet flokk til Vestlandet eller Nord-Norge etter en større naturskade, vil de neppe være mange nok til å kunne gjøre jobben i rimelig tid. Kundene må da vente lenger på takst og erstatning, sier Støbakk.

Han påpeker at frittstående naturskadetakstmenn alltid har tatt andre typer oppdrag i tillegg til skadetakseringen. Dette er oppdrag som takstmennene i perioder har overlatt til andre som behersker slike oppgaver, men som ikke behersker naturskader. Denne fleksibiliteten kommer nå til å forsvinne, mener Støbakk.

Støbakk frykter at forsikringsbransjen kan komme opp i en situasjon med mangel på kompetente takstmenn.

– Vi i NTF ser allerede nå at de frittstående skadetakstmennene finner seg andre yrker i mangel på oppdrag. Vi mener derfor rett og slett at det er vår plikt å si i fra om at forbrukerinteressene nå svekkes. Når en krise inntreffer vil det oppstå en situasjon der det blir fristende å raske sammen halvkompetente takstmenn. Situasjonen holder på å utvikle seg til et alvorlig beredskapsproblem, sier Støbakk.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.