*Nettavisen* Nyheter.

Norges mest sette boliger

Meglere avslører hva vi kikker og klikker på.

24.10.08 16:25

SJEKK DET SISTE PÅ BOLIG

Dyre og flotte eiendommer blir langt bedre besøkt på Finn.no enn gjennomsnittsleiligheten på Grünerløkka, viser en gjennomgang Nettavisen har foretatt.

Megler og partner Gregers Barman Gabrielsen hos Nordvik & Partners opplyser at det er en klar sammenheng mellom antall klikk og oppmøte på visninger.

Meglerselskapet hans jobber mest med dyrere eiendommer på Oslos vestkant, men megler også leiligheter for folk flest.

En gjennomgang av eiendommene meglerselskapet har liggende ute nå, viser at det er langt flere som ser på annonsene for de flotte og dyr eiendommene.

DISSE ANNONSENE ER KLIKK-MAGNETER HOS NORDVIK & PARTNERS

1) Anton Tschudis vei 56 Haslum (15,9 MILLIONER) 4000 klikk

2) Admiral Børresens vei 37 Bygdøy (10,5 MILLIONER) 1700 klikk på 2 dager

3) Ole Vigs gate 30 Majorstua (5 MILLIONER) 2080 klikk på 1 dag

4) Sagadammen 26 Kjelsås (3,5 MILLIONER) 1800 klikk på 3 dager

5) Niels Juels gate 66 Frogner (4,6 MILLIONER) 800 klikk på 18 timer

En funkis-enebolig til 16 millioner kroner i Anton Tschudis vei i Bærum har 4000 klikk. Dette er mye, ifølge Gabrielsen. Mer vanlig for en mindre leilighet i massemarkedet er 300 klikk på 3 dager. Et typisk eksempel er en 2-roms på Majorstua til 2,2 millioner kroner.

Gabrielsen mener det er en viss kikkermentalitet bak de høye klikk-tallene for dyre og spektakulære eiendommer.

Likevel tror han den store forskjellen i klikk-tall mellom det rimelige «massemarkedet» for leiligheter, og de dyre og spektakulære eiendommene, hovedsakelig reflekterer det vanskelige boligmarkedet vi har for tiden.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (DnB NOR/Finn.no)

De som ser på eneboliger og leiligheter til 6 - 7 millioner kroner og oppover, er folk som stort sett også selger dyrt, og som har god råd.

- For denne gruppene betyr ikke renten så mye, sier Gabrielsen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Nordvik & Partners hjemmeside)

De rimelige boligene har førstegangsetablerere og andre med relativt begrensede økonomiske midler som potensielle kjøpere.

- Det viser hvor vanskelig det er for førstegangsetablerere å komme seg inn på markedet, og det er synd, sier Gabrielsen

Så hvordan er sammenhengen mellom antall klikk på en annonse og oppmøte på visning?

DISSE DNB NOR-ANNONSENE ER KLIKKVINNERE (DnB NORs kontor på Solli Plass)

1) Hafrsfjordsgata 3 (15 MILLIONER) 8800 klikk

2) Liaveien 18 Grefsen (8 MILLIONER) 1370 klikk på 2 dager

3) Gabelsgate 45 (2 MILLIONER) 2955 klikk

- Antall klikk på en annonse og oppmøte henger som regel sammen med at det kommer flere på visninger dess flere klikk det er. Finn.no gir en meget god indikasjon på interessen rundt objektet, forteller Gabrielsen.

Daglig leder Trond R. Kristoffersen hos DnB NOR Eiendom på Solli Plass bekrefter at det ofte er større interesse for Finn-annonser for dyre objekter. Han mener derimot at dette hovedsaklig skyldes folks nysgjerrighet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Nordvik& Partners/Finn.no)

Mange har drømmer om en dyr enebolig. Derfor klikker de seg inn

- Mange har drømmer om en dyr enebolig. Derfor klikker de seg inn, sier Kristoffersen.

Hvis du for eksempel er på jakt etter en 3-roms på Frogner, så har du ingen interesse av å kikke på 1-romsleiligheter. Men du vil sannsynligvis kikke på noen lekre 4- og 5-roms selv om du ikke skal ha dette, mener Kristoffersen.

På Skarpsno har DnB NOR hatt liggende en luksuriøs penthouse-leilighet til 15 millioner kroner. Den har riktignok ligget noen uker, men har 8800 klikk.

- Så mange klikk får du uansett ikke på en vanlig leilighet, sier Kristoffersen.

I dagens marked mener han det er vanskelig å se noen sammenhenger mellom antall klikk på en annonse, og kjøpsinteresse.

- Det er vanskelig å si. Du kan ha 300 klikk på enn leilighet, og 10 på visning. På den annen side kan du oppleve at det kommer én på visning på en leilighet med 5000 klikk, sier han.

Ny tjeneste fra Nettavisen: Vi kutter boliglånet ditt gratis

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.