Gå til sidens hovedinnhold

Vil vurdere meglernes markedsmakt

Konkurransetilsynet vurderer å la boligselgerne legge ut sine egne boligannonser på nettstedene Tinde, Finn og Zett, utenom eiendomsmeglerapparatet.

Det er sterk vekst i annonsering av boliger til salgs via internettportalene Finn.no, Tinde og Zett.no.

På Finn.no og Zett.no kan biler og hytter markedsføres uten å gå via mellommann, men for å legge ut en boligannonse, må man gjennom en eiendomsmegler, skriver dn.no.

Nå ønsker imidlertid Konkurransetilsynet å gi boligselgeren bedre muligheter til å markedsføre selv. Finn, Tinde og Zett kan bli pålagt å la boligselgerne legge ut annonser på disse nettstedene på egen hånd.

- Vi vurderer det. Det er interessant å se på dette fordi dagens praksis kan virke hemmende på utviklingen av markedet, sier seksjonssjef Geir Pettersen i Konkurransetilsynet til dn.no.

Det vil være vanskelig for eiendomsmeglerne dersom de havner i konkurranse med sine egne kunder. Oppdrag og inntekter kan gå tapt. Spesielt Finn.no, som i tillegg til Schibsted har flere eiendomsmeglere på eiersiden, kan bli hardt rammet.

Reklame

Strømsjokket: Spotpris 70,55 øre - fastpris 24,90 øre