Gå til sidens hovedinnhold

Bond, Rambo Bond

Etter flere mislykkede forsøk scorer EA endelig mål. «Everything or Nothing» utnytter den dyrebare «James Bond»-lisensen til det fulle og serverer god underholdning.

Nintendo 64-klassikeren «Goldeneye» må være den verste tornene i EA sin side. Samtlige av deres «James Bond»-spill har blitt målt opp mot Rare sitt mesterverk, og ingen har hittil fått lov til å gjøre mer enn å vaske dets bukser.

EA har tydeligvis skjønt at de aldri kommer til å slå «Goldeneye» så lenge de lager førstepersons «Bond»-spill, og med «Everything or Nothing» har utviklerne både plassert kameraet bak vår alles hemmelige agent og laget det beste «Bond»-spillet siden 1997.

En fabelaktig følelse

«Everything or Nothing» sin styrke ligger i det at EA for første gang har klart å gjenskape den stemningen som er i James Bond-filmene. Alt fra åpningssekvensen til de ulike oppdragene oser kvalitet. Spillet holder også en gjennomsnittshastighet på 100 km/t. Fra og med første oppdrag er du med på en tur uten like.

«Everything or Nothing» begynner i Egypt, hvor Bond må redde den übersexy doktor Katya Nadanova.

Doktoren, som for øvrig «spilles» av Heidi Klum (yum), er en av verdens fremste eksperter på nanoteknologi. En teknologi som for alt i verden ikke må havne i feil hender (og du får herved ett forsøk på å gjette hva som skjer).

Etter litt herjing rundt omkring i Sahara, går ferden videre til Peru, New Orleans og Moskva. Samtlige nivåer er godt designet og varierte. Du skal blant annet liste deg rundt på et tog, hoppe i fallskjerm uten fallskjerm og børne rundt på motorsykkel Et overtall av banene går riktignok ut på å rusle rundt inne i fiendtlige installasjoner og knerte bad-guys.

Stort budsjett

At EA har brukt mye penger på denne tittelen, er det ikke tvil om. Blant annet dukker Pierce Brosnan opp som Bond, John Cleese som Q og Shannon Elizabeth som arkeologen Serena St. Germaine. Førstnevnte gjør for øvrig sin siste opptreden som James Bond, så på den måten kan «Everything or Nothing» bli et samleobjekt for fansen. Men rollebesetningens definitive høydepunkt er uten tvil Richard Kiel som Jaws.

Grafikken er veldig god, og animatørene fortjener spesielt mye skryt. Figurene både ser ut og oppfører seg som de ville gjort i virkeligheten. Musikken og lyden ligger også på et høyt nivå, så EA får full pott i presentasjonskategorien. At kontrollen sitter etter to minutter, er heller ikke et minus.

Grusom sikting

Det er uheldigvis spillets forferdelige siktesystemet. Ofte lever det sitt eget liv, og nekter plent å sikte på den personene som utgjør den størst trusselen mot deg. Bond nekter også å rette våpen hvis han står inntil en vegg og ikke titter ut. Disse feilene forekommer uheldigvis såpass hyppig at de legger en seriøs demper på spillopplevelsen.

Utviklernes kreative frihet gjør også så man til tider vil forveksle dette spillet med en «Rambo»-film. James fremstår som en bisarr blanding mellom en hemmelig agent og blodharry actionhelt der han valser rundt og fyrer av rakettkasteren med en hånd.

Konklusjon

Men hvis du ikke er pirkete, klarer å leve med siktesystemet og er forberedt på en heidundrende og ikke minst relativt langvarig (om du skal ha alle bonusene og/eller er glad i å spille med venner, vel og merke) opplevelse, bør «Everything or Nothing» finne veiene inn i spillsamlingen din.

Reklame

Slik forvandler du mobilen til et kraftig varmekamera

Kommentarer til denne saken