Gå til sidens hovedinnhold

Bråstans for Hitlers drømmebil

Det er sådd tvil om ektheten til bilen som var ventet å bli den dyreste noensinne.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Auksjonshuset Christie's måtte kansellere auksjonen av en racerbil av modellen 1939 Auto Union D-Type. Bilen som var ventet å koste 12 millioner dollar, eller over 70 millioner kroner, skulle først gå under hammeren 17. februar, men auksjonen ble utsatt for det er sådd tvil rundt bilens historie, ifølge CNNMoney.

NA24 - din næringslivsavis

Denne bilmodellen vant nemlig flere europeiske Grand Prix og det var antatt at denne spesifikke bilen var den som vant det siste racet som ble holdt i Europa før andre verdenskrig, men det viser seg å være feil.

Det er funnet ut at bilen ikke var den som vant løpet i Beograd, men at det isteden er bilen som kom på 5. plass i løpet i Nürnberg i 1939, et løp der to like modeller endte på 1. og 2. plass. Det er Audi Tradition, en del av Audi, som har funnet ut bilens historie. Audi Tradition finner ut av eldre bilers opphav og tradisjon.

Hitlers drøm
Det var i sin tid historiens antakelig mest forhatte person som bestilte denne bilmodellen. Hitler var misfornøyd med at tyskerne ikke hadde noen fullgod konkurrent til engelskmennenes Bentley, og han lovte 500.000 reichmark til den personen som kunne bygge en racerbil klar til 1934-sesongen.

Kampen gikk mellom Mercedes-Benz og Auto-Union, som blant annet inneholdt Audi. Auto-union endte opp med pengene for forløperen til D-typen, ifølge Bloomberg News.

Funnet i deler
Historien om denne bilen er ganske utrolig. Mot slutten av andre verdenskrig ble Auto-Unions biler forsøkt gjemt, men de ble funnet av russiske soldater, og enten ødelagt eller tatt med som krigsbytte.

Den bilen som nå skal selges ble gjenfunnet i Ukraina i 1976. Da lå den i deler på det statlige bilfabrikken ZIL i Moskva og var klar for å bli knust til skrapmetall. Bilen ble reddet av bilentusiaster fra Latvia, ifølge Bloomberg News, og restaurert i England i 1994.

Bilen er naturlig nok ikke like sikret som dagens racerbiler. For eksempel er det ikke bilbelter i bilen da det i 30-årene ble sett på som sikrere for sjåføren å bli kastet ut av bilen ved ulykker.

Bilen er én av fem resterende Auto Union D-typer,

Reklame

Manchester City slår lillebror Manchester United søndag