Natt til torsdag ble Telenor og Discovery Network enige om en ny distribusjonsavtale som innebærer at TVNorge og de 12 andre Discovery-kanalene igjen er å finne på skjermene til Canal Digitals om lag 1 million norske kunder.

Partene har forhandlet om en ny avtale i flere måneder, men klarte ikke å bli enige om hva Canal Digital skulle betale for å distribuere Discovery-kanalene da den gamle avtalen utløp 31. januar.

Dermed har om lag 2,5 millioner nordmenn vært uten TVNorge og de øvrige Discovery-kanalene i hele februar.

- Gi og ta
Partene har så langt ikke villet gi detaljer om økonomien i den nye avtalen, men det er ventet at det vil komme informasjon om dette på en pressekonferanse klokken 11 i dag.

- Partene har hatt ønske om at Discovery-kanalene skulle komme tilbake på skjermen. Det har vært dialog helt siden kanalene forsvant. I slike forhandlinger må man gi litt og ta litt, svarer kommunikasjonsdirektør Kenneth Tjønndal Pettersen i Canal Digital på spørsmål om prisen på den ferske avtalen.

Det er imidlertid klart at Canal Digital kommer til å øke abonnementsprisene.

- Det er naturlig at en prisjustering vil komme i løpet av året. Andre aktører har hatt hissigere prisøkninger enn det vi har hatt. Det var viktig å få plass en fremtidsrettet avtale som gjør at kundene våre kan se Discoverys kanaler på skjermer som de bruker daglig til betingelser som ikke er urimelige, fortsetter Pettersen.

- Ville denne prisjusteringen ha kommet dersom dere ikke hadde blitt enige med Discovery?

- Det blir ren spekulasjon. Prisjusteringen vil ikke komme umiddelbart, sier Pettersen.

Rettigheter for Tippeligaen
Den nye avtalen omfatter også TV-rettigheter for Tippeligaen fra 2017.

- Det kommer til å bli en spennende fotballsatsing som vi kommer til å presentere senere i år, avslutter Pettersen.

Alle Canal Digital-kunder vil få tilgang til et innholdsarkiv på mobil, nettbrett, TV og PC/Mac hvor man kan se de mest populære programmene som har blitt vist mens kundene ikke har hatt tilgang til kanalene.

- Beklager overfor seerne

TVNorge-sjef Harald Strømme sier følgende om avtalen:

– Jeg er først og fremst glad for at vi er tilbake på skjermen innen kort tid, og jeg vil beklage overfor seerne som tålmodig har holdt ut disse to ukene. Sammen med Canal Digital har vi kommet fram til en løsning som gjør at vi kan fortsette å investere i godt, norsk innhold. Spesielt glade er vi for å lande denne avtalen før søndagens tre store premierer.

– Dette har vært krevende forhandlinger, men vi har nå endelig kommet fram til en god løsning, ikke minst for seerne. De får nå tilgang til mer norsk fotball, billigere, i årene som kommer. Telenor og Canal Digital er viktige bidragsytere og støttespillere når vi fra 2017 kan realisere vår «fotball til folket»-visjon. Vi er også fornøyde med at vi endelig kan fortsette det gode samarbeidet vi hadde med Telenor, sier Strømme i en pressemelding.

- Viktig med avtale før storlanseringer
TV-sjef Morten Wiberg i Carat, som tidligere har spådd at striden ikke kom til å bli pålangt nær så langvarig som da TV 2 og Canal Digital kranglet om TV 2s nisjekanaler for noen år siden, er ikke overrasket over tidspunktet for avtaleinngåelsen.

- Søndag lanserer TVNorge nye sesonger for «71 grader nord», «Helt perfekt» og «Neste sommer». De har nok jobbet hardt for å få på plass en avtale før premierene for disse storsatsingene. Det hadde fått store konsekvenser for resten av våren dersom seertallet hadde blitt halvert sammenliknet med tidligere år, sier han til Nettavisen.

Han er heller ikke overrasket over at Canal Digital kommer med en prisøkning.

- Canal Digital er nok ikke villig til å ta regningen alene, og det er naturlig at en del av den flyttes videre til kundene.