Gå til sidens hovedinnhold

- Kjendiser er overvurdert

Men PR-bransjens drømmelag kan ikke kalles anonyme.

Torsdag ble det klart at Carl I. Hagen skal jobbe som deltidsansatt for PR-byrået Burson-Marsteller. Administrerende direktør for Burson-Marsteller i Oslo, Sigurd Grytten, sa på pressekonferansen at de hadde hyret inn Norges dyktigste politiske strateg.

NA24 Propaganda – Norges største medienettsted

NA24 har snakket med en rekke personer i den norske PR-bransjen som sier at det er mest av alt én ting PR-bransjen sikler etter, og det er regjeringserfaring.

En av årsakene til dette er at slike kandidater blant annet har god innsikt i departementene og det politiske spillet på Stortinget.

Stoltenberg øverst
De NA24 har snakket med mener at Jens Stoltenberg og Jonas Gahr Støre seiler opp som bransjens drømmeteam. Men de politiske rådgiverne til politikerne er også interessante.

- De politiske rådgiverne er minst like viktige som politikerne, sier Per Høiby, sjef i JKL Oslo, til NA24.

- Hva med folk med regjeringserfaring. Er de interessante?

- Definitivt, sier Høiby til NA24.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Statsminister med PR-suksess
Det var JKL som sparket i gang trenden med tunge politikernavn i PR-bransjen i Norden.

I Sverige har selskapet tidligere statsminister Gøran Persson på lønningslisten. Den tidligere statsministerens inntog i bransjen har vært kontroversiell, men for JKL har han vært en suksess.

- Vi har god erfaring med Gøran Persson, sier Høiby.

Lars Erik Grønntun i Gambit Hill & Knowlton sier, som flere andre NA24 har snakket med, at han mest av alt er ute etter de riktige «tenkerne», mer enn de riktige navnene.

- Jeg tror kjendisansettelser generelt er overvurdert. Vårt fokus er på gode tenkere, med politisk og strategisk teft. Min topp-ti liste har ikke så mange kjente navn. Det blir ofte en hemsko i den praktiske utnyttelsen av slike folk, opplyser Grønntun.

Har du et medietips – kontakt NA24 Propaganda

Kommentarer til denne saken