Når var sist gang du gikk inn i en fysisk butikk og kjøpte en CD? Om du er som en stadig økende del av befolkningen, så er svaret «en stund siden».
En stadig større del av musikksalget er nå digital nedlasting og streaming. Fysiske plater har nå blitt så lite ettertraktet, at The Economist nå melder at av alle innbrudd i England og Wales, tar tyvene bare seg bryet med å stjele CD-er og DVD-er i syv prosent av tilfellene. Det anses rett og slett ikke som verdt noe som helst.
Mobilen som underholdningssentrum
Nå har de fleste av oss tilgang til musikk via mobiltelefonen, og om en har tilgang til streamingtjenester som Wimp og Spotify, kan en høre på nærmest all verdens musikk uten å tenke på plassen alle CD-ene tar i bilen, og ikke minst styre med å bytte plater hele tiden.
Dette er nå i ferd med å få konsekvenser. Verdens største bilprodusent GM er i ferd med å starte utfasingen av CD-spillere i sine modeller. Både den nye modellen Chevrolet Sonic RS og Spark vil nå bli solgt uten at CD-spiller er et alternativ. I stedet satser de alt på det avanserte underholdningssystemet MyLink.
MyLink er et veldig mobiltelefon-sentrert underholdningssystem som blant annet benytter mobiltelefonen til å gi tilgang til musikk gjennom forskjellige streamingtjenester. Systemet er i så måte ikke unikt, og de fleste bilprodusentene er i ferd med å rulle ut mer eller mindre avanserte underholdningssystemer som går mye lenger enn den klassiske FM-radioen og en CD-spiller.
- Dropp CD-spilleren!
- Vi spurte potensielle Sonic og Spark-kunder om hva de var ute etter når det kom til «infotainment». Svaret var at de var bekymret for kostnaden. De sa til oss: Dropp CD-spilleren! Vi bruker den ikke, sier lederen for Chevrolets MyLink-program til Automotive News.
- Bilprodusentene svært interessert i å bli kvitt optiske enheter som CD- og DVD-spillere, enkelt og greit fordi de koster penger og først og fremst appellerer til eldre bilister, sier analytiker John Canali i analysebyrået Stratacom til nettstedet.
Antas å skyte kraftig fart
Det antas at det på det nordamerikanske markedet vil selges 331.000 «infotainment-systemer» uten CD-spiller i år, og at det tallet vil øke til 12,1 millioner i 2018. Amerikanerne har også en annen fordel: De har tilgang til satelittbasert radio, med dekning over alt, med over 140 kanaler.
Canali regner med at denne typen avanserte systemer med kobling til mobiltelefon vil være standard på praktisk talt alle biler som selges i løpet av svært kort tid. Det vil likevel ta noe tid før CD-spilleren er helt ute av bildet.
- Kundene som har mest penger til overs, altså de eldre kundene, er de som fortsatt bruker CD-er, sier analytikeren, men påpeker at han regner med at stadig flere produsenter vil tilby CD-løse biler i enkelte segmenter for å appellere til yngre sjåfører.
Vær obs på radio i Norge
Samtidig som CD-en er i ferd med å fases ut, er det også greit å merke seg at det samme er i ferd med å skje med FM-radioen. I 2017 skrus FM-nettet i Norge helt av, og det betyr at om du ikke har en bil med DAB-radio, vil det ikke lenger være mulig å få inn radiosignaler i bilen. Det kan være verdt å merke seg allerede nå om du kjøper ny bil. De fleste produsentene tilbyr nå DAB som tilleggsutstyr.