Gå til sidens hovedinnhold

-Treningssentrene må se kundene sine

Det handler om å lytte og legge mer til rette for de som trener, mener høyskolelektor ved BI, Cecilie Staude.

(SIDE2): Høyskolelektor Cecilie Staude holder foredrag på treningskonferansen, som holdes i regi av hovedorganisasjonen VIRKE, fredag.

Her er bransjen selv godt representert og den klare beskjeden til alle treningssentre der ute er å høre mer på hvilke ønsker kundene har.

- For stor tro på egne prosjekter

- Det lureste dere kan gjøre er å være interessert i det publikummet dere har og ønsker å ha. Kundene er de aller beste til å fortelle dere hva de trenger og hva de vil skal bli bedre.

For sentrene kan ifølge lektoren ha en tendens til å være vel navlebeskuende i så måte. Ideene er mange, nye timer popper opp og nye strategier legges. Men fakta er at 9 av 10 ideer mislykkes. Staudes spørsmål til salen er:

- Hvorfor tror dere det er slik?

- Fordi vi ikke har nok tro på prosjektet, svarer en.

- Jeg tror det er stikk motsatt, svarer Staude. Dere har altfor stor tro på prosjektet. Dere er for forelsket i egne ideer, mens dere glemmer å spørre hva kundene egentlig vil ha. Dere må heller åpne opp dialogen, invitere kundene inn, lytte til kundene, diskutere i sosiale medier. Innovasjon skjer utenfra og inn, ikke omvendt - og kundene bør tas på alvor.

HVA MENER DU OM TRENINGSSENTRENES TILBUD? ER DET GODT NOK? DISKUTER UNDER

I Norge i dag er det omtrent 800 treningssentre og rundt en million nordmenn er medlem på et treningssenter.

Ifølge en undersøkelse markedsanalyseselskapet Opinion Perduco har gjort på oppdrag for VIRKE er det flere kvinner enn menn som trener. Men 77 prosent av alle kvinnene og 72 prosent av alle mennene oppgir at de trener minst en gang per uke og 3 av 4 trener hver ukel. 1 av 3 foretrekker treningssenter når de trener mens 6 av 10 oppgir fotturer i skog, fjell, mark eller vidde som en eller flere av sine treningarenaer.

Personer i aldersgrupene yngre enn 30 år og 60 år eller eldre oppgir i større grad enn andre at de trener regelmessig.

- Må føle at man får noe mer

Først de siste årene har sentrene for eksempel begynt å droppe innmeldingsavgiften, for at ikke terskelen skal være så høy for å komme i gang. Binding på ett år er også borte de fleste steder og nå fokuseres det mer på hva et medlemskap kan gi deg utover bare treningen, på fleksibilitet og merverdi.

- Det gjør de lurt i, sier Staude til Side2

Hun mener allikevel det er mye mer som kan gjøres. Personliggjøring er et nøkkelord og folk må føle at de får noe mer. De ansatte som jobber der bør bli mer viktige enn produktene. Kaffen bør være gratis og ikke koste fem kroner, slike små ting er ekstremt irriterende, månedsavgiften kan gjerne differensieres, slik at de som har vært medlem på et senter over en viss tid kan få betale en hundrelapp mindre, for eksempel.

Staude snakker også om verdien av åpenhet. Det er viktig at sentrene synliggjør sine kvalifikasjoner og "viser hva de driver med" ikke bare forteller det.

De beste ambassadørene er kundene og dette blir enda viktigere i dag hvor alle vil bli sett på sosiale medier. Ved hjelp av noen få tastetrykk har 1500 mennesker fått det med seg.

De største trendene i tiden er ifølge Staude følgende: (De fem punktene under er hentet fra undersøkelsen TREND SPOTTING - nøkkelen til innovasjonssuksess av Tor W.Andreassen, Giulia Calabretta og Line L.Olsen)

1. Alltid på farten


Kundene trenger fleksible løsninger. Et abonnement tilpasset den enkelte, fleksibel åpningstid, holde kontakt med et senter der man er i verden.


2. Alltid pålogget


Det er viktigere og viktigere å kunne dele innhold. Andres erfaringer veier kanskje tyngre enn hva sentret selv formidler. Derfor bør sentrene være aktive i alle kanaler og åpne for diskusjoner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

3. Avkastning på tid


Vi vil ha maksimalt ut av tiden vi er på et treningssenter, vi går også for opplevelsen - ikke bare treningen. Det kan være irriterende å måtte komme 15 minutter før en time bare for å holde på plassen sin. Dette kan jo gjøres enkelt på nett istedenfor. Man må ta tiden til kundene på alvor. Hva mer får jeg? TV, kaffe, frokost, personlig service? Totalopplevelsen er viktig.

4. Kvalitetsinformasjon raskere


Facebook, YouTube, Instagram, Twitter, blogger. Sentrene bør være synlige på alle sosiale medier.

5. Se på meg nå!


Folk deler bilder hele tiden. Innovasjon skjer utenfra og inn. Hva vil kundene ha?

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis

Kommentarer til denne saken