Gå til sidens hovedinnhold

Jazz i Paris

Paris har «alltid» vært Europas jazzhovedstad. Chet Baker og Donald Byrd har bidratt til det.

Chet Baker
And His Quintet With Bobby Jaspar
Barclay/Universal

Donald Byrd Quintet
Parisian Thoroughfare
Brunswick/Universal

Helt fra jazzens barndom, men spesielt etter andre verdenskrig har Paris hatt en voldsom tiltrekning på amerikanske jazzmusikere. En rekke storheter fra den andre sida av fjorden har bosatt seg mer eller mindre fast i den franske hovedstaden og respekten og interessen franskmenn har vist dem har vært avgjørende for det. Nå dokumenterer den franske avdelinga av plateselskapet Universal denne sterke forbindelsen med å gi ut en Collector’s Edition de har kalt ”Jazz in Paris”.

Har jeg skjønt det riktig har det blitt en serie bestående av 30 innspillinger gjort av og med amerikanere, ofte i samspill med franskmenn, i Paris. To av disse innspillingene har kommet vår vei og vi får møte et par av jazzens beste trompetere i siste halvdel av 50-tallet.

Innspillingene med salige Chet Baker blei gjort høsten 1955 og vinteren 1956. Baker var på det tidspunktet 26/27 år gammel og allerede et stort navn på begge sider av Atlanterhavet. Han hadde med seg en trio da han ankom Paris i september, men pianisten Dick Twardzik døde av en overdose og trommeslageren Peter Littman solgte trommesettet sitt og dro hjem igjen. Baker jobba deretter med mer eller mindre løse konstellasjoner, blant annet med den belgiske tenorsaksofonisten Bobby Jaspar, men det er en sterk overdrivelse å påstå at Jaspar er Bakers faste følgesvenn her: Han spiller nemlig på bare to av de 11 låtene. Vi får høre Baker i alt fra små til store band, leda av legenden Pierre Michelot, og både som trompeter og som vokalist på ”Everything Happens To Me” så viser den norskættede Baker oss hvor unik han var fra bortimot starten på karriera si til han forlot oss på mytisk/mystisk vis i 1988.

Mens Baker var den cooleste av de coole trompeterne, så var Donald Byrd en av de heftigste beboptrompeterne. Med døpenavnet Donaldson Toussaint L'Ouverture Byrd II kunne det vel nesten ikke bli noe annet enn hip musikant ut av gutten! Vi møter han live i Paris i 1958, 25 år gammel. Sammen med kvintetten sin bestående av Walter Davis Jr. på piano, Bobby Jaspar – denne gangen hele veien – på tenorsaksofon, Art Taylor på trommer og Doug Watkins på bass, møter vi Byrd på Olympia Hall etter at de hadde jobba sammen i Europa i flere måneder.

Med et repertoar bestående av kjente beboplåter som ”Salt Peanuts”, ”Stardust”, ”Two Bass Hit”, ”52nd Street Theme” og Bud Powells tittellåt, så forteller Byrd & Co oss at dette var et band som holdt meget høy kvalitet – sjøl om pianoet låter som en sekk dårlig stabla ved. Dette er bebop av beste merke og sjøl om Byrd etter hvert blei mer og mer kommers i sitt uttrykk, så er det ingen tvil om at han var en trompeter langt der framme i sin tid.

Paris var, og er fortsatt også, en musikalsk smeltedigel. Her gir Chet Baker og Donald Byrd oss to flotte eksempler på akkurat det.

Reklame

Kurs: Dette må du vite om bobler

Kommentarer til denne saken