Gå til sidens hovedinnhold

Vil du ha drittbyen min?

En god ide. Dårlig utført. Ikke akkurat Utopia.

Bysimulatorens tid som spill-underholdning startet med «Sim City», som også har hatt sine oppfølgere. En av simulatorene som kom ut av det hele var «Sims»-serien, som ble en helt OK suksess. Monte Cristo har forsøkt å ri hesten til «Sim City» med sin «City Life»-serie. Nå er de her med det som kalles fremtidens bysimulator: «Cities XL».

Vel, hvis dette er fremtiden vil jeg ha pengene tilbake. På utsiden skal «Cities XL» være en bysimulator med steroider ved at man har tatt alt man kjenner fra tidligere bysimulatorer (bygg opp byen ved hjelp av soner, kjøp noen egne bygninger, balanser budsjett og lag gode nok veier etc.) med at det er et flerspillerspill på nett. Jepp, tanken er at din by skal inngå i et gigantisk nettverk av byer hvor du handler med andre byer, og dermed kan bygge opp byen din til å bli enda større og bedre.

God bybygging

Selve byggingen av by er faktisk veldig godt gjort i «Cities XL». Det er ingenting nytt, men alt det gamle er gjort meget bra. For en nybegynner vil det være enkelt å kunne bygge opp enn relativt stor by både fordi selve brukergrensesnittet er godt laget, men også fordi man får gode råd gjennom det hele. I tillegg er det varierte naturområder og steder hvor du kan starte din egen by.

Problemet til spillet er at man har ofret en god del spillmekanismer man kjenner fra enspillerversjoner av bybygging fordi man har laget et flerspillerspill. Det er ingen naturkatastrofer, eller spesifikke oppdrag. Eller fra Monte Cristos egen serie – «City Life» – hvor man måtte tilfredsstille forskjellige grupper av personer. Alt dette mangler. Ofret på alteret for flerspillere.

Alene mot røkla

Flerspillermoduset ja. Vi lette litt etter det. Vel, vi fant betalingsmekanismen (10 dollar i måneden). Du kan med den betalingen lage opp til fem online byer. Og det gir deg, vel ingenting. Det er ingen kobling mellom byene sånn med unntak av at man kan handle med ressurser, en slags minimal verdensøkonomi. I og for seg bra nok, men ingenting man skulle måtte betale 10 dollar i måneden for. Tanken er god, men gjennomføringen er dårlig. Handlesystemet fungerer ikke i det hele tatt, og der jeg hadde tanken om å bygge et lite oljerikt miniland så ble det bare tullball. Andre flerspiller-eksempler? Vel, online chat? Og det er faktisk det.

Joda, utviklerne lover mer – men foreløpig er det ikke noe i det hele tatt.

Grafikkmessig er ikke spillet spesielt imponerende. Det er pent nok, men byene mangler totalt sjel. Du kan zoome inn på gatenivå, men hvorfor du skulle gjøre det er litt vanskelig å si. Der man i lignende spill har fått mye informasjon fra individer som har hjulpet deg i spillets gang er dette ikke med her. Lyden er så kjedelig at jeg måtte bruke Itunes i bakgrunnen etter hvert.

Alt i alt er dette egentlig et litt dårligere enspillerspill enn konkurrentene (inklusive de Monte Cristo selv har laget), og flerspilldelen trenger minst fire-fem nye deler og en haug med patcher før det er bra nok. Det er derfor utrolig vanskelig å anbefale dette spillet.

Reklame

8 kupp du gjør i Nettavisens nettbutikk nå

Kommentarer til denne saken