På seks år har driftsmarginene i den svenske kjeden gått fra 24,5 prosent til 2,2 prosent i Norge.
- Vi kommenterer ikke marginer på landsnivå, men bare på konsernnivå, sier informasjonssjef John Womack i Clas Ohlson til NA24.
Total svikt
Den første Clas Ohlson-butikken ble etablert i Torggaten i Oslo tilbake i 1991. De siste seks årene har driftsmarginen svekket seg med hele 22,3 prosentpoeng.
- Jeg kan dessverre ikke kommentere dette, sier Womack.
I 2003 hadde den svenske kjeden 24,5 prosent i driftsmargin. Driftsmargin er forholdet mellom driftsresultat og omsetning, vanligvis presentert i prosent.
I 2004 falt marginen til 19,5 prosent, og lå rundt 20 prosent de to neste årene.
I 2007 begynte fallet og marginene gikk til 15,3 prosent. I fjor sviktet det totalt og ble kun bokført til 2,2 prosent.
ULTIMA-basen
Clas Ohlson i Norge står for 40 prosent av omsetningen til det svenske konsernet som er registrert på børsen i Stockholm.
Det er i ULTIMA-basen at tallene kommer fram som eies av KPMG. ULTIMA-basen er et datagrunnlag fra over 40 bransjer innen faghandel, storkiosk og servicehandel samt dagligvarer i Norge. Den omfatter 380 kjeder,150 grossister og 50.000 detaljhandelsbutikker.
«Clas Ohlson i en egen liga, hva skjedde?», heter det i en rapport fra konsulentselskapet Hartmark.
Smart Club i egen divisjon
Det er fire andre selskaper med i rapporten. Det er Biltema, som med unntak av en dupp i 2005 til 2,3 prosent, har en stabil margin på 3,4 prosent.
Europris ligger i spennet 2,9-1,4 prosent. I fjor var marginen på 2,7 prosent..
Nille, som har 280 butikker i Norge, har halvert sine marginer siden 2003 fra 5,4 prosent til 2,5 prosent i fjor.
Den norske forretningsmannen Atle Brynestad etablerte kjeden Smart Club i 1996.
Han kastet inn håndkleet tidligere i år og solgte kjeden til Coop. Marginene hos han har mildt sagt vært katastrofale. I 2003 hadde han marginer på 2,6 prosent, men i fjor var disse snudd til minus 20,7 prosent.