Anmeldelse: «Crysis»

Enkelte kompromisser til tross, «Crysis» er like morsomt på konsoll som til PC.

Skytespillet «Crysis», som ble sluppet i 2007, regnes av mange for å være PC-spillernes hellige gral og ett av de teknisk mest avanserte spillene noensinne. Tyske Crytek laget den kanskje siste spillmotoren som var designet for PC og utnyttet plattformen til det fulle, hvorav en del funksjoner er ting konsolleiere fortsatt bare kan drømme om. Selv etter dagens målestokk må du ha et beist av en maskin for å kjøre «Crysis» på full pupp.

Enorm frihet

I tillegg til en imponerende teknikk, var spillet kjempemorsomt og bød på en enorm frihet. Du tar kontroll over soldaten Jake Dunn, som sammen med resten av troppen sin blir sendt til en sydhavsøy for å undersøke et mystisk signal fra en gruppe forskere. Dunn & Co er selvfølgelig ikke alene på øya og skuddvekslingene er mange og spektakulære.

Takket være Dunns spesielle nanodrakt kan du slå av og på ulike superkrefter, noe som sammen med de åpne omgivelsene sørger for en rekke mulige veier gjennom spillet. Du kan for eksempel prioritere skjoldet ditt og behandle «Crysis» som et vanlig skytespill, eller heller gå for styrke og utnytte omgivelsene til det fulle. Så lenge drakten din har energi kan du fritt bytte mellom superkreftene, med andre ord er det lett å være kreativ og eksperimentere.

Fortsatt imponerende

Likevel, uansett hvor smart du måtte tro at du er, er sjansen stor for at fiendene klarer å lure deg. «Crysis» byr på en av de mest avanserte og imponerende kunstige intelligensene jeg noensinne har vært borti, spesielt på de høyere vanskelighetsgradene er spillet en skikkelig utfordring. Og det er ikke bare fordi fiendene tar mer skade, som i de fleste andre spill.

Nå har Crytek endelig blitt ferdige med konsollkonverteringen av «Crysis», en oppgave de selv kalte umulig, og resultatet er strålende. Selv om grafikken er nedskalert (dog er den fortsatt lekker), hakker litt av og til og spillet er fire år gammelt, viser det fortsatt de fleste andre skytespill hvor skapet skal stå. Ikke engang oppfølgeren, «Crysis 2», klarte å matche originalen. Med mindre du har spilt PC-versjonen, har du aldri vært borti et så åpent og fritt førstepersons skytespill.

Tilpasset kontroll

Den eneste virkelig store forskjellen, med unntak av grafikken, er at kontrollsystemet i konsollutgavene er annerledes. Systemet er bygd opp på samme måte som i «Crysis 2», og passer bedre til en håndkontroll og gir deg enda lettere tilgang på de ulike superkreftene. Ellers har flerspillerdelen blitt fjernet, men hvis du spør meg så gjør ikke det så mye. Jeg falt aldri for «Crysis» på nett og synes den delen var spillets svake punkt.

«Crysis» til Xbox 360 og PS3 anbefales på det varmeste, selv med svakere grafikk og ingen flerspillerdel er dette helt knall. Løp og last ned, spillet er nemlig (foreløpig?) bare tilgjengelig gjennom PSN og Xbox Live.

Comfyballs tømmer lageret: Halv pris på alle boksere