Gå til sidens hovedinnhold

Mye mat for få kalorier

Store og lette måltider som gjør deg mett.

(SIDE2): - Noen ganger er kompakte måltider med mye energi å foretrekke. Særlig dersom du skal inn i den litt trange kjolen eller ikke vil føle deg for stappmett. Allikevel trenger du nok energi og bør spise noen som gir mye kalorier på lite mat, skriver ernæringsfysiolog Cynthia Sass i magasinet SHAPE.

Men det hører ikke til hverdagen for de fleste å tre inn i trange kjoler hver kveld og de fleste gangene vil du jo selvsagt spise deg mett og gjerne spise mye mat for få kalorier istedenfor.

Ernæringsfysiolog Cynthia Sass har mastergrad i ernæringsforskning og sosial helse. Hun er blant annet ernæringsrådgiver for New York Rangers and Tampa Bay Rays og har skrevet flere kostbøker.

Her er hennes forslag til en dagsmeny med mye mat for kaloriene. Hver av måltidene gir omtrent 500 kcal, ifølge magasinet SHAPE .

Frokost
En stor smoothie laget av en halv desiliter kirsebær og blåbær, en kvart desiliter havre, en desiliter økologisk skummetmelk eller soyamelk, to spiseskjeer mandelsmør og en dash med kanel.

Lunsj
To desiliter med blandet salat. To spiseskjeer balsamicoeddik og litt presset sitron. En halv desiliter røde linser, en halv desiliter kikerter og en halv skivet avocado.

Snack
Tre desiliter med popcorn drysset med en kvart desiliter parmesan ost og to spiseskjeer ristede solsikkekjerner.
En desiliter druer.

Middag
To desiliter med rå grønnsaker som løk, sopp og paprika. Sauter i en spiseskje sesamolje, japansk riseddik og appelsinjuice sammen med en teskje frisk ingefær. Server over en halv desiliter villris toppet med en halv desiliter grønne soyabønner (Edamame)

Reklame

Dette påskeegget er nesten for godt til å være sant

Kommentarer til denne saken