Gå til sidens hovedinnhold

Dagbladets verste mareritt

Det finnes et enda skumlere scenario enn fortsatt opplagsfall.

Dagbladet er inne i en stor økonomisk krise og må ty til dramatiske kostnadskutt og oppsigelser av ansatte for å få hjulene til å gå rundt.

NA24 Propaganda – landets største medienettsted

Konsernstyret i Dagbladet går inn for å kutte 150 millioner kroner. Ifølge Dagens Næringsliv kan dette bety at hver tredje ansatte må gå. Innsparingene kommer som en følge av et kraftig fall i opplagstallet, og dermed sviktende løssalgsinntekter.

Annonsørene kan miste troen
Foreløpig har imidlertid leserne, og dermed annonsørene, vist en langt større lojalitet enn kjøperne.

Men snur også annonsørene Dagbladet ryggen, er virkelig 101 ute for den tradisjonsrike avisen.

– Det som er Dagbladets utfordring er at annonsørene kan komme til å miste troen på avisen – at de sier «da greier vi oss med VG, det er ikke lesertallene, men sorry, dere må konkurrere med enda større rabatter, sier administrerende direktør i Initiative Universal Media, Arne-Inge Christophersen, til NA24 Propaganda.

– Gjelder det selv om etermediene er sluttsolgt på annonser?

– Ja, for i avis kan du legge på sider. Jeg har knapt opplevd et par ganger i løpet av 20 år at det ikke har vært plass i avisa, at noen har sagt nei. Da får avisa bare litt mer redaksjonelt stoff og blir litt tjukkere, sier Arne-Inge Christophersen.

- Klassisk nummer to
Ifølge Johan Roppen, førsteamanuensis ved Høgskolen i Volda, er det flere årsaker til problemene Dagbladet nå er oppe i.

- Den første og tydeligste årsaken er den klassike «nummer to»-avis problematikken. VG har alltid vært størst, og forskjellen mellom de to avisene er for liten. Dagbladet må hele tiden slåss for å opprettholde opplaget, samtidig som de slåss med nummer én avisen VG. Når alle løssalgsavisene går ned er dette en typisk utvikling, sier han til NA24 Propaganda.

Roppen mener en annen årsak er effekten av Dagbladet Magasinet.

- Magasinet har vært et positivt konsept og noe helt nytt da det først kom, men når alle de andre avisene gjør det samme tar det «lufta ut av ballongen», sier han.

- Er det håp for Dagbladet fremover?

- Det har nok sammenheng med tilbakegangen på løssalgsaviser. I Sverige har tilbakegangen stoppet opp, mens i Danmark ser det ut til å være lite håp for løssalgsavisene. Erfaringene fra de andre landene er altså sprikende, men foreløpig ser det ut til at nedgangen i Norge vil stagnere, slik det har gjort i Sverige. Det er likevel det verst tenkelige marked for løssalgsaviser akkurat nå, avslutter han.

Farlig nedbemanning
Direktør i annonsørforeningen ANFO, Wenche Jacobsen, er enig med Initiative Universal Media-sjef Arne-Inge Christophersen, og peker spesielt på faren ved å kutte ned på antall ansatte.

– Hvor attraktiv Dagbladet er for leserne er avhengig av innholdet. Så hvis en reduksjon av staben gir vesentlige endringer i avisens innhold vil det ha en effekt på interessen til annonsørene, sier ANFO-direktøren til NA24.

VG over dobbelt så store
Dagbladet hadde i 2006 et gjennomsnittlig opplag på 146.512 eksemplarer, en nedgang på 15.557 fra året før, viser tall fra Mediebedriftenes landsforbund (MBL). VG opplevde en nedgang på over 28.154, men er med sitt opplag på 315.549 eksemplarer godt over dobbelt så store som lillebroren i Akersgata.

Et fall på 15.000 eksemplarer i gjennomsnittsopplag innebærer over 50 millioner kroner i tapte løssalgsinntekter for Dagbladet, viser en beregning foretatt av Dagens Næringsliv.

Internasjonale undersøkelser viser at det ikke er noen umiddelbar sammenheng mellom opplagstall og lesertall.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis