Gå til sidens hovedinnhold

Ica tilbake til start

Etter at Ica valgte å ikke satse på lavprisbutikker tar de nå en helomvending.

«Dagligvarerapporten 2011» fra The Nielsen Company snakker sitt klare språk. Aldri før har dagligvarebutikkene i lavprissegmentet hatt tilsvarende vekst. Selv om denne veksten totalt sett i dagligvaremarkedet er nesten halvert fra året før, skriver Aftenposten.

- Veksten i 2010 ble hemmet av aggressiv kampanjesatsing i bransjen, har Knut Gartland, i The Nielsen Company, tidligere sagt til NA24.

Les også: Rammet av bleiekrig

Selv de mest kresne og kravstore kundene har fått øynene opp for at melk er melk og at ferskvarer og brødvarer av tilsvarende eller bedrekvalitet, er tilgjengelig utenfor super- og hypermarkedene.

Til tross for at Ica totalt sett i 2010 tapte mest, med en 0,9 prosent tilbakegang i markedsandelen, er ikke utviklingen i konsernet bare negativ. Rimi har meldt seg på i kampen om kundene og for første gang siden 2002 taper ikke Icas lavprisalibi markedsandeler.

Noe som har lagt betydelig demper på 2010-tallene til Rimi er utgiftene knyttet til omprofileringen tilbake til et rendyrket lavpriskonsept.

- Tallene er gjennomsnittet for hele 2010. Tatt i betraktning at mellom 8 og 12 Rimi-butikker til enhver tid har vært stengt gjennom året for å bli bygget om til nytt konsept, skjuler tallene en reell vekst for Rimi i fjor, sier Ica Norge-sjef Antonio Soares, til Aftenposten.

Og Icas oppskrift og tankegang på hvordan de i 2010 skal gjenerobre markedsandeler, er klar.

- Alle dagens Rimi og flere av dagens ICA Nær, skal i løpet av våren konverteres til våre nye og moderne Rimi butikker. Det betyr at vi allerede før sommeren er landsdekkende med en kjede av topp moderne lavprisbutikker, skriver Bjørn Takle Friis, kommunikasjons direktør i Ica Norge, i en mail til NA24.

Videre skriver han: - Kundene får en unik lavprisopplevelse på nye Rimi. Ingen av lavpriskonkurrentene er i nærheten av å tilby samme atmosfære og design, eller like enkel, effektiv og inspirerende handel med tilsvarende fokus på ferskvarer. Vi skal også være best på pris. Det vil si, at vi skal være et like billig alternativ som de billigste konkurrentene. I kombinasjon med atmosfæren, designet og den enkle og effektive handelen butikkene tilbyr, blir vi altså unike.

Og det var nettopp som en lavpriskjede Stein Erik Hagen bygde opp Rimi til å bli landets største kjede av dagligvarebutikker før han solgte seg ut med milliardgevinnst.

Les flere saker fra NA24

Kommentarer til denne saken