Gå til sidens hovedinnhold

Du verden så søt!

Nå har den kommet til Norge. En sjarmerende liten håndlaget tass med plass for to. Se bildene.

Næmmen så søt denne var da, var min første tanke da jeg så Daihatsu Copen første gang.

Jeg lurte på om det var en forvokst lekebil, men skjønner nå at den forsåvidt er alvorlig ment.

Dette er vårens vakreste eventyr, og jeg erklærer herved kabriolet-sesongen for åpnet, sa direktør for Daihatsu Norge, Dag Asbjørnsen, under lanseringen av Copen tirsdag.

Copen har fått navnet etter sammenslåing av ordene «Compact» og «Open», og det er forsåvidt godt beskrivende.

Den er liten og åpen.

Toppløs
Med hjelp fra hydraulikk forsvinner taket på 20 sekunder, og etterlater en bitteliten men luftig kupe og et nærmest ubrukelig bagasjerom.

Men for all del. Det er jo heller ikke romslighet og bagasjeplass bilen er bygget for. Den skal være søt og morsom samtidig som den selvfølgelig er ment å være stilig. Og det er den.

Daihatsu Copen en bil som produseres for å gi merkenavnet oppmerksomhet. Den skal ikke være noen volumselger, men heller være litt eksklusiv. Derfor blir også hver enkelt bil håndlaget i Japan.

Jeg nevnte bitteliten kupe. Joda, liten er den, men sikkert stor nok for sjåfører som er under 1,80. Samtidig må jeg jo innrømme at jeg fikk plass, selv om det ikke var så veldig behagelig.

Underholdende
Men det å kjøre bilen var til gjengjeld så morsomt at jeg glemte plassmangelen ganske fort.

Under panseret har de funnet plass til en 1,3 liters motor på 87 hestekrefter. Den er sterk nok til å akselerere den 850 kilo tunge bilen fra 0 til 100 km/t på under 10 sekunder, og er turtallsvillig nok til å være gøyalt leken.

Understellet er stivt nok til å gi inntrykk av et godt veigrep, samtidig som det er såpass mykt at det gir brukbart med fjæringskomfort.

ESP er har de derimot ikke funnet plass til i den lille bilen.

Men enkelte komfortdetaljer har den fått. Både aircondition, setevarme og elektriske vindusheiser har de fått plass til.

Stor nok
Nå regner ikke jeg med at noen kjøper denne bilen med tanke på å bruke den som familiebil eller til å transportere varer, så derfor er jo plassen i bagasjerommet av mindre interesse. Plassen er mindre også, så dette går sammen som hånd i hanske.

Når taket ikke ligger nedslått er det imidlertid plass til 210 liter baki der. Syns det er nok, jeg.

Copen er totalt sett en gøyal bil, og det er den ifølge produsenten ment å være også.

Asbjørnsen regner med å selge hele 30 stykker av den i løpet av året, og har allerede forhåndsordre på 10 biler.

Og prisen? Vel, du får mye moro for 249.900 kroner.

Les mer om bil og trafikk i Bilmagasinet

Her ser du flere bilder av bilen som har fått egne fan-klubber på kontinentet:

Kommentarer til denne saken