Gå til sidens hovedinnhold

- De vil sende regningen til deg

Til sammen er de verdt over 24 milliarder kroner.

- Det er en underlig dobbeltkommunikasjon som kommer fra Think. De sier de står solid rustet, og 14 dager senere er det kroken på døren. Dette svekker selvfølgelig troverdigheten til selskapet betydelig, sier Øyvind Korsberg, næringspolitisk talsmann i Frp, til NA24.

NA24 – din næringslivsavis

I ettermiddag holder elbilprodusenten Think pressekonferanse om den økonomiske situasjonen. Til Dagens Næringsliv sier Thinks ferske toppsjef, Canny følgende:

- Jeg kom hit for å få bilen produksjonsklar. Nå jobber jeg dag og natt for å berge selskapet. Situasjonen er kritisk, så mye kan jeg si. Hvis vi må vente til regjeringens krisepakke som kommer i januar-februar, kan det være for sent.

Les også: Den store bilbløffen.

Litt annen melodi
Pipen har altså fått en litt annen lyd i forhold til et intervju Canny ga til Aftenposten den 2. desember. Den gang var meldingen at Think hadde penger nok.

- Hva som er helt ståa, er litt vanskelig å forholde seg til ut fra dobbeltkommunikasjonen fra selskapet. Men når det er sagt bør Think kunne benytte seg av virkemiddelapparatet som er tilgjengelig. Jeg ser det som helt uaktuelt at staten skal gå inn å gjøre en operasjon for å berge et selskap, mener Korsberg.

Meld deg på NA24s nyhetsbrev

Ba om redningspakke
Ifølge DN ba Thinks eiere, med Petter Stordalen, Atle Brynestad og Stein Erik Hagen i spissen, staten om en omfattende redningspakke for Think før helgen.

- Det synes jeg er merkelig. Jeg vil jo anta at disse finansakrobatene er vant til å vurdere risikoen når de går inn i et selskap. Det sies at interessen for bilen er stor. Hvis det er tilfellet, bør det være å holde bedriften flytende. Men så prøver disse akrobatene å komme seg ut av selskapet uten altfor store økonomiske tap, og i realiteten sende regningen til skattebetalerne. Det er dette som er det viktigste, at man lar skattebetalerne slippe å ta regningen, mener Korsberg, som er klinkende klar på at det ikke er opp til politikerne å bestemme hvilke selskaper som skal leve og hvilke som skal avvikles.

- Ødelegger mye
- Det er selvfølgelig synd når et selskap går over ende, men vi skal ikke glemme at det er den virkelige verden man lever i. Dette skjer jo i en tid det er finanskrise og uro som gjør det vanskelig å reise kapital. Denne effekten kommer vel ekstra sterkt nå, men også det er en del av det virkelige liv. Den dobbeltkommunikasjonen Think driver med er vanskeligst å forholde seg til. De har ødelagt mye. Det hører ikke noen steds hjemme at man går ut med den type dobbeltkommunikasjon, og så rope at skattebetalerne må ta regningen. Det er ikke troverdig, smeller Korsberg.

- Underlige uttalelser
Heller ikke Høyres næringspolitiske talsmann, Svein Flåtten, er imponert over kommunikasjonen til Think.

- Jeg synes det er underlige uttalelser. Jeg er absolutt positiv til å produsere denne typen miljøriktige biler, men generelt må vi være forsiktige med å støtte alt som er bra. Regjeringen må komme med generelle virkemidler for næringslivet, men det går alt for sakte, sier Flåtten, som sier han er svært skeptisk til å støtte enkeltbransjer, selv om dette går på produksjon av miljøriktige produkter som elbiler.

Taust fra departementene
Før helgen sa samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp), ifølge NTB, at regjeringen vil sikre risikokapital til miljøvennlige biler i Norge, slik at denne bilindustrien kan fortsette.

Det har ikke lykkes NA24 å få en kommentar fra samferdselsdepartementet så langt.

Heller ikke Nærings- og handelsdepartementet har ville kommentere saken.

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Reklame

Best i test: Maskinene som gir deg sunnere frityrmat

Kommentarer til denne saken