Gå til sidens hovedinnhold

Vi har sett skrekkens skip...

... men ble ikke redde. Bli med til London og se på «Dead Space».

Se alle spillbildene i bunn av artikkelen eller nyt dem i HD-oppløsning her.

LONDON (Spillmagasinet): «Dead Space» blir en voldsom og blodig affære, men fortjener det tittelen skrekkspill?

Spillmagasinet har sett nærmere på ondskapen fra EA og så langt er vi ikke overbeviste.

Heftig skytespill

«Dead Space» er et tredje persons skytespill. Spillets handling er lagt om bord det intergalaktiske gruveskipet Ishimura hvor alt naturligvis har gått til helvete.

Skipet er kapret av en utenomjordisk rase kalt Necromorphs og som ingeniøren Isaac Clarke skal du helt alene ta deg av problemet.

EA er ivrige etter påpeke at dette er et spill som vil få deg til «å pisse i buksa», men ut ifra det vi har sett er det lite som tyder på det.

Det vi helt sikkert kan bekrefte er at «Dead Space» blir et grafisk svært voldelig og blodig spill.

Dødsanimasjonene vi så var både heftige og etterlot lite til fantasien. Hoder ble slitt av kroppen og armer og ben ble kuttet av mens offeret fremdeles levde. Du kan sikte deg inn på enkelte kroppsdeler og skyte dem av, og figurene i spillet vil oppføre seg deretter. Det er som kjent vanskelig å gå uten ben.

Historisk smakebit fra «Dead Space»:
(Artikkelen fortsetter under videovinduet)

HTML EMBED
video_embed(10534,1);

Som ingeniør kan Clarke også oppgradere våpnene sine underveis i spillet og han kan også benytte seg av kraftfelt for å flytte på tunge gjenstander eller trekke til seg og holde fast fiender.

Mye lyd, lite action

Det er det andre kapitlet i spillet som vises frem i London. Clarke beveger seg gjennom det ene blodstenkede rommet etter det andre og her og der dukker det opp noen ekle kryp som må håndteres.

En effekt utviklerne har benyttet til fulle er lyd. Ustanselig høres monstrøse brøl og hyl, det slamres i metall og bråkes generelt mye. Vel og bra det, men lydbildet har lite å gjøre med hva som skjer på skjermen og oppfattes heller som irriterende bakgrunnsstøy. Når et av monstrene endelig skriker til, legger vi knapt merke til det på grunn av resten av støyen.

Bli med utviklerne bak «Dead Space»
(Artikkelen fortsetter under videovinduet)

HTML EMBED
video_embed(10533,1);

- Interaktiv film

Vi skal imidlertid være forsiktige med å mene for mye om tittelen så tidlig i stadiet. Et av målene med «Dead Space» er å skape en interaktiv film og EA bedyrer at de virkelige skremmende delene er tyngre regissert.

Det som ble vist frem var i hovedsak hvordan fysikken i spillet fungerte og hvordan kropp og kroppsdel effektivt kunne skille lag.

En effekt som forsterker «filmfølelsen» er at spillet mangler HUD (Heads-Up Display). Isteden vises nødvendig informasjon som gjennomsiktige bokser over våpen, rustning og også fiender og gjenstander i spillet.

Så langt mener vi at «Dead Space kan bli et heftig skytespill, men vi har til gode å pisse i buksa av det har vi sett fra EAs nye skrekkspill.

169

Les flere spillsaker på våre spillsider.

Reklame

Kurs: Slik handler du Bitcoin

Kommentarer til denne saken