Gå til sidens hovedinnhold

Til samferdselsministeren: Fra en noe oppgitt taxisjåfør

Leserbrev

Vel, Knut Arild. Du har jo lovet å se på dette underveis og eventuelt justere.

Trenger du mer enn dette for å ta til fornuften?

  • Prisene øker. Eller kjøres til slavelønn.
  • Kundene er forvirret, og blir lurt.
  • Biler uten taklampe eller taxameter står på holdeplasser.
  • Pengene raser ut av Norge.
  • Uber dukker opp med biler uten forsikring, taxameter eller løyve og hvor registreringsnummer og sjåfør ikke stemmer med hva jeg ser i appen.
  • Seriøse taxisjåfører med et samfunnsoppdrag kaster inn håndkledet og risikerer å gå over på Nav. (Det dreier seg faktisk om cirka 16.000 arbeidsplasser i denne lovlige næringen).

Les også: Eksperter foreslo fem ulike løsninger. Norge valgte den som forskere mente var «worst case»

Hva mer trenger du å vite for å stoppe denne galskapen ?

  • Uber, Lyft, Bolt og lignende blir kastet ut og blir forbudt i alle land vi liker å sammenligne oss med.
  • Uber, Bolt og Lyft-sjåførene tror de tjener penger.
  • Det trenges cirka seks måneder å skjønne at utgiftene til taxidrift er langt mer enn de umiddelbare og åpenbare utgiftene til drivstoff og bompenger.
  • Ingen gidder å kjøre i utkanten. Tilbudet etter klokken 16.00 blir fort vekk borte.
  • Rullestolbiler blir for dyrt for løyvehaveren etter at dere fjernet refusjonen. Og dermed utilgjengelig på bygda.

Er det også uvesentlig, herr Hareide?

  • Handicapforbundet, justervesenet, økoforum,og de aller fleste fylkeskommuner og politiet er i mot hele dereguleringen..
  • Det er kun Abelia, Uber, og merkelig nok også Forbrukerrådet og Konkurransetilsynet som er for dette.
  • Taxameteret har dere også planlagt å fjerne! Selve kassaapparatet, eller kontrollapparatet som næringen endelig fikk på plass i alle landes taxier i 2011.
  • Kommer dere til å la dere overkjøre av de økonomisk meget sterke Gig-selskapene også i denne saken ?

Gunnar Stavrum: Groteske overdrivelser når venstresiden frykter at drosjenæringen blir utslettet

Du var tidligere enig i at denne dereguleringen var vanvidd, (inntil du fikk tilbud om en taburett og en egen flott bil med egen sjåfør).

Får du ikke litt vondt i samvittigheten din, og kanskje litt vond smak i munnen, når du vet at det du nå sier overhodet ikke er i samsvar med hva du egentlig mener eller vet er sant?

Det er jo kun etterplapring av Uber sin propaganda som dine forgjengere framførte som papegøyer.

  • Publikum får kun kvittering av Uber, Lyft også videreuten moms. Den ligger kun i appen.
  • Sjåførene betaler hverken skatt eller moms.
  • Alt foregår i en utenlandsk app som hverken du eller myndighetene har noen som helst kontroll på, eller kan drømme om å få.

Les også: Gunnar Stavrums forståelse av drosjenæringen er ikke akkurat UBER alles

Norske taxiselskaper har like flotte apper nå, som i tillegg er koblet til taxameteret, som etter 2011 har gitt norske myndigheter fullt innsyn i. Faktisk til enhver tid! Hver krone og meter registreres.

Jeg er prinsipielt imot reguleringer, men all erfaring gjennom de siste 100 år, viser at dette er helt nødvendig, blant annet innen taxinæringen. Det er et faktum over hele verden.

Dette er jeg helt sikker på at du vet, herr Hareide!

  • Dette dreier seg faktisk om mer enn markedsliberalisme lært på BI.
  • Greier du, eller noen andre, å reversere dette i ettertid når vi ser at dette går galt?
  • Sverige har advart oss i 30 år. De har lang erfaring med dette.
  • Danmark og Finland angrer allerede, etter henholdsvis 3 og 2 år med deregulering av drosjenæringen.
  • De innser at de har blitt lurt av dyktige lobbyister, gjennom mange år, betalt av gig-økonomien.
  • Kaos på flyplasser og holdeplasser, og på utenlandske gig-økonomi-apper.
  • Skal Norge også dumme seg ut og gå på den sammme bløffen?

Les også: Ikke la algoritmer få styre drosjenæringa

Alle de store norske taxiselskapene har nettsider hvor det er mulig å beregne pris.

Mange har til og med garantert maxpris, hvor du er sikker på at du ikke betaler for mye i forhold til hva taxameteret viser.

  • Er det greit at uber har brukt millioner på First House, Geelmuyden Kiese og Gambit på å påvirke dere på Stortinget og i regjering?
  • Spør hvilken som helst stortingspolitiker om hvem som har drevet mest hektisk lobbyvirksomhet der de siste 10 år.
  • Er det greit at Bolt nå får 50 millioner euro i støtte for å konkurrere med blant annet norske taxier?
  • Er det greit at tilbudet om taxi forsvinner etter klokken 16.00 i distriktene? Kjøreplikten ble jo også som kjent opphevet 1. november..
  • Hva med samfunnskontrakten som drosjenæringen ydmykt ble enige med dere om forrige gang dere satt i regjering? Taxi overalt, alltid (i hele Norge !)
  • Ble det noe billigere eller bedre når Oslo og noen andre norske byer gikk for deregulering i 1999?
  • Har noen blitt billigere, eller bedre enn originalene?
  • Skal byene oversvømmes av biler som hvileløst kjører rundt på leting etter en Uber-bestilling, kapring eller plasstur til absolutt minste pris. Eller i verste fall trippel pris?
  • Er det ønskelig i disse tider hvor miljøtanken står sterkt i befolkningen?
  • Det er vel heller ikke i tråd med agenda-2030 som dere har forpliktet dere til?
  • Spare 30-40 kroner der og da?
  • Er dette en ønsket utvikling i forhold til den norske samfunnsmodellen? Som er basert på et tillitsforhold?
  • Alt er ikke bare greit i bransjen nå heller, men skal alt som har vært gjort fram til nå bare kastes på sjøen og overlates til gigantiske finans-selskaper som kynisk sitter og ler i Florida, Estland og på Bermuda, hele veien til banken?

Les også: - Det er ikke likegyldig hvem som kjører bestefar til sykehuset eller barna til skolen

Det er fortsatt uløste oppgaver innen bransjen nå også, som at det ligger i yrkets natur at fastlønn er umulig å få til. Det tror jeg de fleste umiddelbart ser?

Derfor er en antallsregulering og ikke minst et taxameter koblet til hjulet på bilen helt nødvendig.

Ellers får vi vel et «race to the bottom» - hvor alt arbeid foretas til absolutt, minste, overlevende pris?

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte.

Livet er uansett for kort til å la være å le, men:

Dette er faktisk ingenting å le av, flåse med, eller unnlate å ta stilling til, herr Hareide !

Reklame

Black Week: De beste kuppene du gjør på Fjellsport-salget