Forbrukerrådet har testet 36 sommerdekk, og fant enorme forskjeller i veigrep og slitestyrker mellom de ulike merkene.

Testen har blitt utført på lukket bane og laboratorier tilhørende den tyske bilorganisasjonen ADAC.

Forskjell mellom liv og død
Gode dekk kan utgjøre forskjellen mellom liv og død, skriver forbrukerrådet.

Når bilen med de beste dekkene har stoppet, holder ilen med de dårligste dekkene fremdeles 50 km/t ved bråbrems fra 80 km/t på våt vei.

Når de dårligste dekkene får vannplaning, har de beste fremdeles veigrep.

Vinnerne
Kun ti av dekkene i testen får toppkarakteren «bra».

Årets vinner ble Pirelli Cinturato P7 med dimensjon 225/45 som passer på familiebiler.

Michelin Energy Saver og Pirelli Cinturato P6 deler førsteplassen for små- og mellomklassebiler, med dimensjon 185/65.

Taperne
20 dekk fikk karakteren «middels», og de resterende 6 fikk karakteren «dårlig».

Les også:Har du dekkene feil vei?

Les også:9 av 10 dropper å sjekke dette

- Velg riktig dekk
Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen, har tidligere påpekt overfor Nettavisen at folks behov er forskjellige.

- Gå inn og se på hver enkelt deltest, det er ikke sikkert at en som bor i indre Østland har de samme behovene som en som bor i Bergen. Man må velge dekk ut ifra hva som passer deg, sier Engebretsen.

Dette bør du vite
Tillatt mønsterdybde for sommerdekk er 1,6 mm.

Engebretsen mener dette er for lite.

- Vi anbefaler minimum 3 mm. Vi ønsker at myndighetene skal sette strengere krav her. Har man mindre enn 3mm, blir dekkene mye dårligere i regnvær og risikoen for vannplaning blir større, påpeker Engebretsen.

Han mener også at det er livsfarlig å velge å kjøre på de piggfrie vinterdekkene ut sommeren.

- Varmen er vinterdekkenes største fiende. VI hadde en test hvor vi kjørte 80 km/t på våt asfalt ved 1 varmegrad. Det viste seg at de piggfrie vinterdekkene ga en 15 meters lenger bremselengde enn sommerdekkene. Det viser hvor farlig vinterdekk er i varmen, sier Engebretsen.

Les mer:Piggfritt er farligere enn sommerdekk

Man må også huske på å sjekke de gamle dekkene at det ikke er skader i gummien, eller at dekket ikke slitt skjevt.

Skal man handle nye dekk, ta med vognkortet. Der står lasteindeksen og hastighetskoden for dekkene. Får man ikke riktig dekk til bilen, kan det ende opp med at de ikke blir godkjent i EU-kontrollen og man må kjøpe nye.

- Det er egentlig forhandlerens ansvar å stille spørsmål om hvilken bil du har slik at du får riktig dekk, men det er ikke alle som gjør dette, sier Engebretsen.

Han oppfordrer også folk som setter bort bilen for dekkskifte, å få med seg informasjon om hvilket moment hjulboltene er tiltrukket med.

- Vi må stadig ut og hjelpe folk som har punktert med å skru opp hjulboltene, sier han.

Les også:Ett av disse er livsfarlig

Les hele testen på Forbrukerrådets nettside