TEST DEG SELV:Ta teoriprøven (gratis)

To av ti menn sjekker aldri dekkene på konas eller samboers bil, viser en fersk undersøkelse gjennomført av Norstat på vegne av Continental Dekk Norge.

Hele 1000 personer har deltatt i undersøkelsen.

Resultatene viste også at to av ti kun sjekker dekkene hver vår og høst i forbindelse med dekkskifte etter årstid.

Kun 19 prosent sjekker dekkene tre ganger eller mer per år.

- Folk er opptatt av sikkerhetsutstyr som bilbelter og airbag, men kan ha en tendens til å glemme hvor viktig dekkene er, sier teknisk konsulent i Continental Dekk Norge Lars Sørlie til Nettavisen.

Synes du det er mannens ansvar å sjekke dekkene på konebilen? Diskutér i bunnen av teksten.

Continental Dekk Norge tror at en av årsakene til at menn glemmer å sjekke konas bil, er at den sjeldent brukes på langtur og slitasjen på dekkene blir derfor ikke så merkbar.

Glemmer lufttrykket
Dekkets egenskaper påvirkes av blant annet for dårlig lufttrykk.

- Dette fører til at bilen blir ustabil å kjøre. Det som bærer bilen er ikke dekkene, men luften, og det er viktig å sjekke om dekkene har riktig trykk regelmessig, sier Sørlie.

Feil lufftrykk fører til feil slitasje på dekket, som igjen går ut over dekkets mønster og bremseegenskaper. Man får også et økt drivstofforbruk og økt rullemotstand, som går ut over både lommeboka og miljø.

- Dersom man har 20 prosent for lite luft i dekkene, øker også slitasjen med 20 prosent. Det skumleste er at dekket til slutt kan kollapse helt og eksplodere, på grunn av at sideveggene i dekket blir deformert og det går varmegang i dekket, forteller Sørlie.

Forskjellen på gode og dårlige dekk kan være avgjørende for om bilisten unngår en potensiell ulykke.

Continental Dekk oppgir at distansen som en bil trenger for å stoppe helt opp er summen av bremselengden og den distansen bilen tilbakelegger, før bilføreren har rukket å reagere.

Å reagere tar rundt ett sekund, og i 90 km/t tilsvarer det hele 25 meter.

10 prosent mer i vinterdekk
Continental Dekk oppgir at vinterdekk skal ha rundt 10 prosent mer luft enn sommerdekk, og lufttrykket skal sjekkes mens dekkene er kalde.

- Når lufta er kald så fortetter lufta seg, og trykket synker. Dersom man har fått byttet dekk på verksted, kan de ha justert lufttrykket i varme omgivelser. Her kan de kanskje ikke ha fylt de ekstra 10 prosentene med luft, og når bilen kommer ut i kulda kan man risikere å kjøre rundt med 20 prosent for lavt lufttrykk, påpeker Sørlie.

Han legger til at det alltid er bedre med litt for mye luft enn litt for lite.

- Eventuell ujevn slitasje kommer mye raskere ved for lite kontra for mye luft, sier Sørlie.

Kjøretøyforskriftene krever at alle dekk må ha minimum 3 mm mønsterdybde i piggdekksesongen.

I tillegg skal man være forsiktig med å bruke høytrykksspyler direkte på gummien.

- Selve gummien på utsiden er ikke helt tett. Man får ikke vann inni selve dekket, men kan risikere i verste fall å få vann inn i dekkonstruksjonen, påpeker Sørlie.

Dama tar mer ansvar
Fordelingen av arbeidsoppgaver har forskjøvet seg i lys av likestillingens verden. Det gjelder også skifte av dekk.

Undersøkelsen viste at hver femte kvinne skifter dekkene på bilen selv, selv om hun har samboer eller ektemann.

Hvorvidt hun gjør det selv eller ber om bistand fra et verksted sier ikke undersøkelsen noe om, men hun tar definitivt ansvaret for oppgaven.

De billigste er de verste
Kommunikasjonsrådgiver i NAF Jan Ivar Engebretsen har tidligere påpekt at de billigste dekkene ofte er de verste.

- Det er de dyreste dekkene som har den dyreste og mest omfattende forskningen i ryggen, og er derfor ofte de dekkene med best resultater, har Engebretsen tidligere uttalt overfor Nettavisen.

Dette ble klart påvist i den nyeste dekktesten utført av blant annet Motor.

Her fikk billige dekk fra Kina og Taiwan refs, og testaktørene ville nødig anbefale disse dekkene.

LES MER:Styr unna disse vinterdekkene

Engebretsen har også påpekt at man bør vaske dekkene ofte.

Årsaken er at når man kjører på nedsaltede områder, så vil saltet binde til seg partikler i luften og gjøre dekket glatt.

- Det blir som å kjøre på en glassflate dersom man glemmer å vaske dekkene ofte, påpekte Engebretsen.

I tillegg bør man være ekstra våken dersom man skifter hjul selv.

Det er blant annet viktig at man ikke monterer hjulene på feil side, for da vil ikke dekkmønsteret samsvare med de egenskapene de skal ha på veien.

Man skal heller ikke trekke på hjulboltene for løst eller for hardt.

- Noen drar så hardt til at de hører et knirk, da har man dratt de litt for langt, har Engebretsen tidligere fortalt.

Dette kan føre til at man strekker hjulboltene, og dette kan få alvorlige konsekvenser.

Dette kan gjelde spesielt i påsken når folk overlesser bilen sin. Da kan hjulboltene knekke og hjulene falle av. - Dette har vi sett flere eksempler på hvert år, sier Engebretsen.

Les flere gode dekkråd her.

Det siste fra Nettavisen Motor:

- Superbilens nye lillebror

- De sier de ikke har tid til å spise. Det er jo tull

- Her er årets bil

Mer om bil, mc og trafikk finner du i Nettavisen Motor