De fleste av oss bryr oss mye om pris når tida er inne for å kjøpe nye sommerdekk. Dekktester viser at det kanskje er andre ting vi bør tenke mer på.

I en dekktest gjennomført av bileierorganisasjonen Auto Club Europa (ACE) og det tyske testselskapet GTÜ faller billigdekket Nankang Toursport 611 totalt igjennom i bremsetesten på våt asfalt. Dekket selges også i Norge.

Mens det beste dekket, Pirelli P6, stopper ved full nedbremsing fra 80 km/t etter 46,1 meter, trenger Nankang-dekket hele 63,1 meter. De 17 ekstra meterne kan i verste fall utgjøre forskjellen på liv og død – særlig når en vet at bremseeffekten er størst på slutten av en nedbremsing.

Miljødekk bremser dårligere
I testen, der ACE har samlet til sammen 16 dekk i to hyppig brukte dimensjoner, er det sammenhengen mellom bremselengde og rullemotstand som har stått i fokus.

Les også: Sjekk dette før dekkskiftet

Flere dekkprodusenter kommer nå med dekk spesielt utviklet for å redusere utslipp av klimagasser. Det skal dekkene greie ved å ha lavere rullemotstand enn «vanlige» dekk. Ett eksempel på et slikt dekk er nyvinningen Michelin Energy Saver.

ACEs konklusjonen er at en forbruker bør gå for et kompromiss når nye dekk skal kjøpes. Ruller dekket veldig lett, vil det generelt også bremse dårligere.

Les også: Her er de beste sommerdekkene

Når dette kompromisset legges til grunn, kårer ACE dekket Continental PremiumContact2 til testvinner i dimensjonen 195/65 R 15 (hastighetsmerking H). Denne dimensjonen er mye brukt på kompaktklassebiler og på mange mellomklassebiler.

I dimensjonen 175/65 R 14 (hastighetsmerking T) er det to testvinnere: Pirelli P4 Cinturato og Barum Brillantis.

Testresultatene finner du her (ekstern lenke).

(Hvis tysk ikke er din sterkeste side, så får du de viktigste punktene i fri oversettelse her: Nassbremsung – bremsing på vått, Bremsweg in m – bremsestrekning i meter, Wertung – poeng, Rollwiderstand – rullemotstand, Verbrauch – forbruk, Gesamtpunktzahl – total poengsum.)

Mer om bil og trafikk finner du i Bilmagasinet.