Forskriftene sier at piggdekk piggdekenes tid nå egentlig er over i Sør-Norge, men tidlig påske og en gjestevisitt fra vinteren har fått Statens vegvesen og politiet til å be folk bruke vett.

Les mer om de aktuelle rådene fra politiet og Vegvesenet her.

Men en titt på langtidsvarselet viser at varmegrader nå fortrenger snø og is i lavlandet et godt stykke nordover i landet. Dermed er tida inne for mange av oss til å finne fram sommerdekkene.

Sjekk Nettavisens værsider for været der du skal kjøre.

- Gjør det selv
Redaktør Kjell Magne Aalbergsjø i bilmagasinet auto motor og sport har utført dekktester i mange år. Det han ikke vet om dekk og dekkskifte, er neppe verdt å vite for hvermannsen.

Aalbergsjø oppfordrer deg til selv å stå for dekkskiftet, og ikke trille bilen bort til nærmeste dekksenter for å la dem gjøre det for deg.

- På denne måten blir du kjent med bilen din, og dermed vet du hva du skal gjøre dersom du punkterer på en øde veistrekning. Det er det slett ikke alle som vet nå som dekkhotell og firmabilordninger gjør at folk kan slippe å gjøre dette hver høst og vår, sier Aalbergsjø.

Her er Aalbergsjøs ti punkter for et sikkert og lettvint hjulbytte:

1. Sjekk at mønsterdybden på sommerdekkene er minimum 3 millimeter. Med mindre enn 3 millimeter mønster blir dekkene mye dårligere i regnvær (selv om det er tillatt å slite dekkene helt til 1,6 millimeter).

På tide å kjøpe nye sommerdekk? Her er de beste sommerdekkene

2. Sjekk at gummien ikke er skadd og at dekkene ikke er slitt skjevt. Skjevslitasje kan skyldes feil lufttrykk eller skader på hjulopphenget. Kontakt fagfolk hvis du er i tvil.

3. Legg ut sommerdekkene der de skal på. Vær obs på at mange dekk har en bestemt rulleretning. Den er angitt på utsida av dekket med en pil og teksten «rotating direction». Dekk montert med feil rulleretning vil få betydelig dårligere egenskaper, ikke minst på vått underlag.

Er det liten forskjell i slitasjen, kan det være smart å montere de beste dekkene der slitasjen er størst. Hvis forskjellen i slitasje er stor, er rådene delte fra ulikt hold. Med erfaring fra svinge- og bremsetester er Aalbergsjø klinkende klar:

- Det eneste rette er å montere de minst slitte dekkene bak. Det er i rattet og forhjulene en kjenner når det blir glatt, og derfor bør de mest slitte dekkene stå foran. I tillegg er en hekksladd det folk flest sliter mest med å få kontroll over. Med de beste dekkene montert bak, er risikoen for hekksladd minst, sier Aalbergsjø.

4. Sett bilen i gir og dra på håndbrekket før du jekker opp bilen. Med klosser bak hjulene har du en ekstra sikkerhet for at bilen holder seg i ro.

På de fleste biler skal jekken stå på et sted med ekstra forsterkning som du vil se eller kjenne med fingrene. Sjekk bilens håndbok dersom du er i tvil.

5. Jekk bilen litt opp, men ikke så mye at dekket mister kontakten med bakken. Nå kan du løsne mutrene, men ikke skru dem helt av. Har du låsemutrer, er tiden dessuten inne for å finne ut hvor du la nøkkelen til dem. Den bør ligge i bilen i tilfelle du punkterer.

6. Jekk opp bilen helt, skru mutrene av, ta av hjulet. Bruk rustoppløser dersom det sitter fast.

7. Smør gjerne kontaktpunktene mellom felg og hjuloppheng med kobberfett før du setter på sommerhjulene. Dermed slipper du at hjulene sitter fast til høsten.

Stram til annenhver mutter til alle er skrudd inntil. Ikke stram for hardt, da kan du skade gjenger eller felg. Etterstram etter noen dagers kjøring.

8. Sjekk lufttrykket i sommerdekkene så raskt som mulig. Et halvt år i vinteropplag kan ha gitt altfor lavt lufttrykk. Tabell for lufttrykk er ofte limt inn i tanklokket, og du finner det også i håndboka.

9. Vask og tørk vinterdekkene før du setter dem bort. Bruk felgrens og mye vann for å få bort vintersalt og bremsestøv. Også alufelger blir stygge av salt.

10. Hvis bilen din har dekkstrykkovervåking, må sensorsystemet resettes. Sjekk håndboka eller ta kontakt med verksted.

Les mer om bil og trafikk i Bilmagasinet