Gå til sidens hovedinnhold

Dette glemmer nesten alle

- Du bør gjøre dette minst en gang i måneden, sier NAF.

I sommer har dekkprodusenten Michelin gjennomført en stor kampanje i England for å få fokus på rett lufttrykk i dekk på bilen. De ha kontrollert 4753 biler, og basert på målinger fra disse bilene har de regnet seg fram til at justering av dekktrykket på disse bilene totalt vil spare eierne for rundt 58.000 liter drivstoff.

Om undersøkelsen er representativ for landets rundt 30 millioner biler, har Michelin regnet seg fram til at om alle hadde korrekt trykk, ville en kunne kutte landets CO2-utslipp med over én million tonn.

Kan være enda verre
Ifølge tall fra NAF i Norge vil et undertrykk i dekket på bare 0,6 bar føre til et økt drivstofforbruk på rundt fire prosent - tilsvarende 44,8 liter drivstoff i året for en gjennomsnittsbilist (14.000 km, 0,8 liter per mil). Årsaken er at du får høyere rullemotstand med slappere dekk.

Med en literspris på 12 kroner er det godt over 500 kroner i året i bortkastede penger.

Undersøkelser viser at rundt 40 prosent av bilene i Norge har for lavt dekktrykk. Her i landet utgjør det rundt 112.700 tonn unødvendig CO2-utslipp.

Sjekk oftere enn ved dekkskift
- Nå er vi vel på vei inn i den ene av to ganger i året hvor folk sjekker dekktrykket i forbindelse med at de tar fram gamle dekk fra garasjen. Men det er viktig å ha et system på dette selv, en bør sjekke dekktrykket en gang i måneden, sier NAFs kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen til Nettavisen.

Les også: 3500 kroner å spare på vinterdekk

Engebretsen påpeker at rett trykk i dekkene både påvirker miljøet og lommeboka gjennom økt forbruk - og ikke minst lommeboka gjennom at for lavt dekktrykk gjør at dekket slites raskere. Dekkets levetid reduseres fort med 25 prosent med for lite luft.

- Når det er for lite luft i dekkene, så trekkes det litt inn på midten og du får ekstra slitasje på kantene, sier han.

- Det er også viktig å understreke at dette handler om trafikksikkerhet. Med for lite luft i dekkene påvirkes både sidestabiliteten på bilen og ikke minst bremselengde, understreker Engebretsen.

Et understrykk på mer enn 0,5 bar anses som farlig.

Lufttrykket varierer fra bil til bil
Når det gjelder nøyaktig hvor mye trykk det skal være i dekkene på din bil, så finnes det ikke noe generelt fasitsvar på det.

- Dette varierer fra modell til modell, og kan også variere med hvor mye last du har på bilen. Dette står gjerne i den store kloke boken som ingen leser - instruksjonsboken. Det står ofte også på innsiden av bensinlokket eller på kanten av førerdøra, sier Engebretsen.

Du bør sjekke dekkene nøye
Ifølge Engebretsen er det også lurt, spesielt hvis du oppdager lavt trykk, å sjekke dekkene nøyere om nøyaktig hvorfor det er lavt.

- Det kan være at det siver ut av ventilen, eller at dekkene ikke tetter helt langs felgen. Men det kan også være at det for eksempel sitter en spiker i dekket det siver noe ut av, sier han.

De siste årene har også antall punkteringer gått kraftig oppover.

- Dette er en trend en ser både i Norge og i hele Europa. Årsaken er ofte lavprofildekk som får skader langs fortauskanter og som etter hvert punkterer, advarer NAF-eksperten.

Kommentarer til denne saken