I likhet med mange andre store IT-selskaper fant Dell store innsparingsmuligheter ved å flytte supportavdelingen fra USA til Østen. Valget falt på Bangalore i India. Dell sparte enorme summer, men resultatet ble at kundene ble rasende. Supporten i India var nemlig overhodet ikke god nok.
Derfor har Dell krøpet til korset og nå flyttes kundeservicen tilbake til USA.
- Kundene synes ikke de fikk tilfredsstillende support, sier talsmann Jon Weisblatt i Dell.
Selv om Weisblatt innrømmer at den indiske avdelingen ikke gjorde en god nok jobb, vil han ikke si noe om hva kundene klaget over. Dell-talsmannen sier de ansatte i India vil få beholde jobben, fordi selskapets vekst gjør det nødvendig med flere ansatte.
Utflytting av supportfunksjoner har vært en farsott i amerikanske IT-selskaper. Forrester Research har anslått at 3,3 millioner stillinger i amerikanske supportorganisasjoner blir flyttet de kommende 15 årene. Begrunnelsen er naturligvis at det er lavere lønninger i de asiatiske landene.
