Gå til sidens hovedinnhold

Den beste vintertreningen

Se hvor mange kalorier du forbruker på de ulike idrettene

(SIDE2:) Ola Nordmann trosser kuldegradene og bruker enhver anledning til å være utendørs. Men som kjent begynner både Ola og Kari å få for mange kilo på baken, så kanskje de bør tenke litt på utbyttet av treningen?

Best med kondisjonstrening
- De aktivitetene som gir best kondis, høyest energiforbruk og størst helsegevinst, er kondisjonsaktiviteter der du bruker så mye som mulig av muskelmassen, sier Halvor Lauvstad, daglig leder i Nutricom / Dinkost.

Ved langrenn og stavgang bruker du både bein og overkropp, mens skøyter primært trener beina dine. Ishockey er best desto lenger du spiller uten pause.

- Alpine aktiviteter er selvsagt også bra, og ikke minst gøy, men har ikke den samme effekten helse- og kondisjonsformmessig. Det er heller ikke tilnærmelsesvis det samme energiforbruket i alpine aktiviteter sammenlignet med kondisjonsaktivitetene, sier han.

Høy intensitet
Du kan gjøre mye for å være snill mot helsen din om vinteren.

- Dersom du har fokus på helse, kondisjon og energiforbruk, er det alltid god effekt å trene og bevege seg med relativt høy intensitet i den tiden du er aktiv - med mindre man skal gå i mange timer. Da er det sikkert lurt å ta det med ro, spesielt i starten, sier Lauvstad.

Med høy intensitet mener han at du går deg god og varm, får opp pulsen på et jevnt høyt nivå og kjenner at pusten er ganske tung og dyp.

All trening er bra
- Alpin trening vil for de fleste virke styrkende, det vil si at man blir sterkere i muskulaturen, primært beina, uten at man blir nevneverdig mer utholdende, sier han.

Han påpeker at trening uansett er bra, og at den viktigste faktoren i valget mellom aktiviteter som regel er hva du liker og hvor tilgjengelig og lett det er å utøve aktiviteten.

Kaloritelling
Hvor mange kalorier du brenner, avhenger av kjønn, vekt, effektivitet og snøforhold. Vi har tatt utgangspunkt i at du ikke konkurrerer i idrettene.

Langrenn: Ca. 550-1000 kcal/time.

Skøyter: Ca. 450-700 kcal/time.

Aking (gå opp bakken med kjelken): Ca. 550 kcal/time.

Skihopp (klatre opp og bære med skiene): Ca. 500-600 kcal/time.

Alpint: Ca. 400-500 kcal/time.

Snowboard: Ca. 400 kcal per time

Snøscooter: Ca. 250-300 kcal/time.

Reklame

United-legenden håper Solskjær henter Haaland til Old Trafford