Gå til sidens hovedinnhold

Den ultimate opplevelsen

De vant konkurransen. De vant en dag på racerbane. Det ble bedre enn de hadde trodd. Se video her.

Konkurransen gikk på Nettavisen i august, og forslagene til det beste stoppestedet med bil i Europa strømmet inn.

Juryen plukket til slutt ut to forslag som vinnere, og to personer ble med til Tyskland for å kjøre Opels råeste biler på bane en hel dag.

Lyst til å lære å sitte riktig? Se instruksjonsvideo nederst i artikkelen

Ut på tur
Anita Svanes, som er informasjonssjef i General Motors i Norge, inviterte vinnerne Anne Gøril Sandøy og Marius Hansen til OPC-banen i Dudenhof et lite stykke utenfor Frankfurt.

OPC står for Opel Performance Centre, og betyr enkelt sagt Opels raskeste og råeste biler.

Endelig står vi her. Asfalten er tørr og solen titter tidvis frem bak lette hvite skyer.

Vet ikke om det er mulig å få bedre kjøre-vær.

Sikkerhet først
Før vi får lov til å boltre oss med hestekreftene, mottar vi en kort innføring i sikkerhetsregler og OPCs historie, mens vi sitter helt fremme på stolen med tankene allerede utendørs blant motor og kjegler.

Så er det ut.

Ut til bilene.

Første økt er sikk-sakk-kjøring mellom kjegler for å bli litt kjent med bilene og få følelsen av å mestre kjøretøyet. Vår instruktør for dagen, Felix Schmitt, gir oss etter noen runder en grundig innføring i sittestilling og ratthåndtering med god forklaring på hvorfor vi burde gjøre sånn og slik.

Se Felix' instruksjon på video nederst i artikkelen

Kjeglekjøringen etter denne innføringen går merkbart raskere.

Duverden så mye slikt har å si.

Mange tenker fart når man snakker om tøffe sportsbiler. Ingen dum kombinasjon det, og rundt hele testanlegget i Dudenhof ligger det en bane der det går an å speede opp litt.

No hands
Banen er lagt opp i fire filer, der den ytterste filen har fri fart. Denne filen er i tillegg dosert på en slik måte at det er mulig å slippe rattet. Hellingen på 39 grader gjør at bilen likevel følger banens sirkelkonstruksjon.

Skal hilse og si det er en spesiell følelse å slippe rattet når nåla peker på 270.

Anne Gøril og Marius har begge funklende øyne etter første runde i maks fart.

- Dette er jo bare sinnsykt moro. Jeg klarer ikke la være å smile, roper Marius da farten rundet 260 og han slipper rattet med hendene.

Anne Gøril mumler noe om bedre enn sex, men det vil hun ikke siteres på. Derfor gjør jeg selvfølgelig ikke det.

Brems riktig
Etter denne halsbrekkende opplevelsen er det igjen på tide med litt fornuftig opplæring.

Både i høy fart og i vanlig trafikk er bremsing og unnamanøver kanskje den viktigste øvelsen å mestre.

Felix har satt opp måleutstyr og kjegler, og vi får beskjed om å holde gassen inne frem til streken. Derfra er det full brems og unnamanøver som gjelder.

- Dette var overraskende, sa Anne Gøril. Jeg klarte å svinge unna kjeglene i 81 km/t, men når jeg øker til 85, er det komplett umulig.

- Det er også veldig kult å merke forskjellen på det å vri fort og sakte på rattet ved en unnamanøver, er en av hennes oppdagelser.

Minimal kontakt
Felix forsøker å forklare oss at dekkene er den eneste kontakten bilen har med asfalten, og denne flaten er ikke større enn håndflaten din.

- Dersom dere vrir brått på rattet, har ikke dekkene noen sjanse til å holde grepet. Når dere derimot vrir jevnt og forsiktig, er muligheten større, forklarte han.

Etter lunsj er det på tide å få prøve dette i praksis.

Ut til banen med kjappe svinger. Nå er det liksom alvor.

Felix kjører først rundt banen for å lære oss svingene, og gir hele tiden instruksjoner over radioen om anbefalt gir og idealspor.

Litt etter litt øker han farten, og vi bytter på å være bil nummer to. Det som er litt moro med slik rullering, er at Felix alltid holder avstand til bilen bak, hvilket betyr at når Marius begynner å få tak på det, øker farten deretter, og vi andre blir hengende etter.

Det gjør ingenting, for i neste runde bytter vi både plass og biler.

- Fy, så moro det er å føle at en mestrer bilen i svingene, hyler Anne Gøril, og gliset til Marius er ikke til å misforstå.

Taxi-tur
Etter at vi nå føler at vi har presset bilene til det ytterste hva fart gjelder på denne banen, skal vi snart få oppleve at det er forskjell på en dags trening og noen års erfaring.

Vi skal få kjøre taxi.

Nei, ikke slik taxi med taksameter i byen, selv om det ofte kan føles som et bilrace på liv og død enkelte ganger, men vi skal få sitte på med profesjonelle førere rundt den samme banen.

Felix har lang fartstid som racerkjører og kjører den ene bilen. Til å føre den andre bilen dukker Miguel Reuter opp.

Miguel Reuter? Jo, der er mannen som for tiden innehar banerekorden på Nürburgrings nordsløyfe i to klasser. Blant annet med Opel Corsa OPC.

Himmelfallen er det nærmeste uttrykket jeg kan komme på for å beskrive Anne Gøril etter et par runder i passasjersetet med Reuter bak rattet.

Skikkelig utfordring
Før dagen er omme, skal Anne Gøril og Marius settes på en siste prøve bak rattet. I en spesialbygget racer-Corsa som er ribbet for vekt og utstyrt med sikkerhetsbur, skal de få målt sine ferdigheter på en bane som er stukket ut av Miguel Reuter selv.

Etter 10 runder har Maruis klart samme toppfart som Reuter, og han var ikke langt bak på et par av rundetidene heller.

Anne Gøril skjønte at hun hadde vært litt feig på gassen, og mente hun hadde mer å gå på.

Men alle gode stunder har en ende, og vi har et fly vi må rekke.

Les mer om bil og trafikk i Bilmagasinet

193278

Reklame

I kveld kan man vinne 467 millioner

Kommentarer til denne saken