Gå til sidens hovedinnhold

Derfor er denne leken utsolgt i Hong Kong

- Vi beklager at oversettelsen var uheldig.

De siste ukene har IKEA solgt overraskende mange kosedyr i Hong Kong. Årsaken er ikke at barna har overtatt kontrollen over handlevognene, men det lille ulve-kosedyret «Lufsig» ble et symbol på opposisjon mot byens upopulære leder Leung Chun-ying etter at en protestant kastet bamsen på ham under et folkemøte i desember.

Opptrinnet vakte stor oppmerksomhet i millionbyen, og mange valfartet til sitt nærmeste IKEA-varehus for å skaffe seg bamsen. Det gikk ikke lang tid før IKEA var utsolgt for den tilsynelatende uskyldige Rødhette-leken.

Politikeren Chun-ying er kjent for å være en såkalt ulv i fåreklær og på folkemunne omtales han ofte som «Ulven». Navnet «Lufsig» kan dessuten på kantonesisk høres ut som et grovt ord om mødre og kjønnsorganer, dermed et perfekt verktøy for å vise avsky mot Chun-ying.

IKEA har nå gått ut med en beklagelse sier at de har byttet navnet på leken.

- Vi beklager at at den forrige oversettelsen til Kantonesisk var uheldig. Dette har nå blitt rettet opp, sier selskapet, som understreker at de ikke bruker produktnavn for å fremme politiske eller religiøse budskap.

Den ikke så skumle ulven fikk selvfølgelig også sin egen Facebookside, som i skrivende stund har blitt likt av over 50.000 brukere. Det har også blitt laget et internettspill der politikeren Cun-ying kjemper mot sin nemisis - «Lufsig».

Reklame

Gigantisk pute: Denne gir optimal sovestilling

Kommentarer til denne saken