(SIDE2): Alle som trener mye og mener de har peiling på dette med trening sier at proteiner er viktig, men hva er egentlig så viktig med det, og får vi ikke i oss nok i maten vi spiser?

Viktig for alle
Først og fremst, protein er viktig, og viktigere enn mange tror. Og ja, det er ikke bare viktig for folk som trener mye.

Enten du trener mange ganger i uken, er hobbymosjonist eller rett og slett ikke rører deg fra sofaen, er viktig å ha et høyt proteininntak. For dem som trener mye er proteiner helt essensielt for å kunne bygge muskler.

For dem som ikke trener, men som likevel ønsker å ha et lavt fettnivå, er det å innta mye proteiner gunstig. Dette fordi du får energi fra en mer kalorifattig kilde, du får et høyere nivå av proteiner i kosten som gjør at du lettere vedlikeholder muskelmassen, noe som igjen gjør at du forbrenner mer fett.

Du får i deg for lite
Du tror kanskje du får i deg mye proteiner i maten du spiser, men det er dessverre feil.

For eksempel får du kun i deg 23 gram protein per 100 gram kyllingfilet, noe som gjør at du ved et par kyllingfileter får i deg litt over 50 gram protein.

Det blir ofte sagt at de som trener mye og ønsker å bygge muskler bør ligge på 2-3 gram protein per kg kroppsvekt, noe som tilsier at om du veier rundt 80 kg, så bør du få i deg omtrent. 3-5 ganger så mye protein som det du får i deg ved hjelp av to kyllingfileter.

Gode proteinkilder
Selv om du halverer kravet så er du fortsatt nødt til å spise en del kylling, og mange vil nok måtte finne andre steder å hente proteinene fra.

Her er proteinkildene: Tunfisk, egg, kalkun, proteinshaker.

LES MER HELSE, TRENING OG VELVÆRE HER