Gå til sidens hovedinnhold

- Det finnes ikke usunn mat

Slik kan du kutte på kaloriene, ikke kosen.

(SIDE2:) Endelig er det fredag, og tid for avslapping og kos. Rundt om i de norske hjem settes det fram potetgull, nøtter, smågodt og sjokolade, og skålene fylles opp gjennom helga.

Når siste sjokoladebit er inntatt på søndag kommer den dårlige samvittigheten. I alle fall for de som ikke hadde tenkt å skeie ut.

Har du lyst å kose deg i helga med bedre samvittighet? Her får du tips til noen sunnere alternativ.

- Spis det du vil
Camilla Andersen er utdannet ernæringsfysiolog, og er gründer av kostholdstjenesten somebody.no, der du kan skaffe deg oversikt over hva du spiser. Andersen oppfordrer deg til å spise akkurat det du har lyst på.

- Når man skal kose seg, syns jeg man skal kose seg med det man liker aller best, sier hun til Side 2.

Hun mener det ikke finnes usunn mat, bare usunne mengder.

- Kroppen trenger næring, men hodet må også få kose seg. Det er ikke noe problem å sette av plass litt til kos en dag i uken uten at vekten trues, men da må man ta hensyn til mengdene, forklarer hun.

Kokosboller istedet for gulrøtter
Sjokolade, potetgull og dipp er altså ikke forbudt, men heller ikke noe du kan dytte nedpå mens du ligger på sofaen. Vil du fråtse, må du bytte ut snacksen med noe mer kalorifattig. Vi har nok alle hørt om gulrøtter og selleristenger som snacks, men hvor fristende er det egentlig?

Camilla Andersen peker på at det ikke er mye som er like kalorifattig som grønnsaker, men at det finnes andre magre alternativer.

- Kokosboller består av mye luft, og er ikke så ille, mener Andersen.

Hun foreslår å kjøpe små kokosboller. Da får man følelsen av å spise mer, uten at belastningen blir så stor.

Tapas
For den som vil ha noe med litt mer mat i, foreslår Andersen å sette fram småretter.

- Du kan jo gå for tapas, og kose deg med det istedet for noe søtt. Da får kroppen fått masse næring samtidig, sier hun.

Også ernæringsfysiolog i Grete Roede, Kari Bugge er tilhenger av å gjøre middagen til snacks. Hun peker på at man gjerne spiser sent i helgene.

- Tapas kan gjerne spises som et spennende kveldsmåltid, sier hun.

Søte og salte vafler
Hun foreslår også å prøve andre snacksmåltider, som vafler med forskjellig fyll. En oppskrift på sunne vafler finner du her.

- Disse kan spises med frisk frukt og litt vaniljekesam, foreslår Bugge.

Hun mener vaflene også fungerer for de som har smak for det salte. Ved å bytte ut sukkeret og kanelen i røra med pepper og revet parmesan, får du en helt annen rett.

- Spis vaflene med lett creme fraice og surret spekeskinke, reker med lodderogn eller det du måtte ønske. Bruk fantasien, oppfordrer hun.

Salte kjeks istedet for potetgull
Vil du heller spise salt snacks etter middag foreslår Bugge å bruke sunnere kjeks, for eksempel en type små rugkjeks fra Finn Crisp som akkurat har kommet på markedet.

- De kan brukes som et sundt alternativ til nachochips eller potetgull. Spis dem gjerne med en dip som du lager av kesam eller ekstra lett rømme, urter eller dipmix, sier hun.

Hun peker på at mens potetgull bare tilfører salt og fett som vi ikke trenger, bidrar denne snacksen med fiber og trege karbohydrater.

- Du kan også servere rugkjeks med en liten ostebit, eller noe annet godt du kan sitte og småspise på, foreslår hun.

Les hvordan du kan kutte inntaket i hverdagen her: Slik sparer du 1000 kalorier

- Ikke spis foran TV-en
Bugge minner om at selv om noe mat egner seg til småspising utover kvelden, er det viktig å være bevisst.

- Selv om TV-en står på må du ikke bare sitte og mumse uten å tenke over det, sier hun.

Det er Andersen enig i.

- Det er lett å spise mye hvis man sitter foran tv-en og lar hånden gå fra skål til munn i jevn takt, sier hun.

For å unngå å spise for mye, anbefaler hun å gjøre bevisste valg allerede på butikken. Selv om reklamen sier du sparer på å kjøpe mer, er det viktig å begrense seg.

- Åpnet pose er tom pose, så vær i forkant, og ikke kjøp store poser, legger hun til.

Se også: Steinaldermat: - Jeg teller ikke kalorier eller karbohydrater

Nøtter kan lure deg
Vi hører stadig om hvor sundt nøtter er. De inneholder sundt fett, proteiner, vitaminer og mineraler. Likevel er det fort gjort å gå på en nøttesmell, siden nøttene er svært kaloririke.

- En neve om dagen er mer enn nok, mener Andersen.

Selv om kaloriinnholdet i nøtter er høyere enn i sjokolade, er de likevel et bedre snacksalternativ. Bugge mener du godt kan kose deg med dette hvis du avpasser mengden.

- Når nøttene er salte er det lettere å spise mer. Sett derfor fram en litt mindre skål med usaltede nøtter når du skal kose deg, råder hun.

Se også: Derfor hjelper ikke treningen deg ned i vekt

- Ta en søndagstur
Noen helger blir usunne. Kanskje mister vi bare kontrollen, eller det er sosiale arrangementer som får opp kaloriinntaket. Da kan det være fort gjort å miste motivasjonen for den som vil ned i vekt, men det er viktig å snu den negative tankegangen.

- Kom inn i den gode rutinen igjen så fort som mulig og ikke si til deg selv at alt er bortkastet fordi du sprakk, sier Andersen.

Hun understreker at det er menneskelig å sprekke, og at det bare handler om å hente seg inn igjen.

- Ta deg gjerne en deilig søndagstur, så kommer du i balanse igjen, foreslår hun.

Mer fra Side2? Sjekk forsiden her!

Reklame

Nå er det superpriser på Pondus-album

Kommentarer til denne saken