OSLO: Geir Hågen Karlsen (Frp) reagerer kraftig på forslaget om en tredobling av bompenger for dieselbiler i Oslo.
- Byrådet lager livet vanskelig for folk, uten å gi dem så mange gode alternativer. La oss si at du er en alenefar i tidsklemma, med unger som skal leveres på skole og i barnehage, og i tillegg er økonomisk presset. Da er du avhengig av å kjøre bil. Dette er et usosialt forslag, sier Karlsen.
Det er imidlertid fagmiljøene som i sin tiltaksutredning for luftkvalitet i Oslo og Bærum, for perioden 2015-2021, har kommet med innspillet om dyrere bomavgifter for dieselbiler.
Det er Statens Vegvesen, Bymiljøetaten, Oslo Havn og Bærum kommune som står bak forslagene.
- Kjører ikke bil fordi det er moro å stå i kø
Onsdag skrev dittOslo.no om de foreslåtte tiltakene for å redusere luftforurensingen i Oslo. Ett av disse er å tredoble bompengeavgiften for dieselpersonbiler. For bensinbiler foreslås prisen økt med 1,5 ganger dagens nivå, mens el- og hybrid-biler skal få kjøre gratis.
- Det er et veldig greit forslag hvis du bor i Oslo sentrum, og bare har deg selv å passe på. Men folk bruker ikke bil fordi det er moro å stå i kø i Oslo, de bruker bil fordi de har behov for det, sier Karlsen.
Forslaget innebærer at en dieselprivatbil må betale nesten hundre kroner per passering i bomringen.
- Det kan ikke være sånn at det koster flere hundre kroner å kjøre barna til barnehagen. Det er et hensynsløst forslag, sier han.
Miljø- og samferdselsbyråd, Guri Melby (V), mener imidlertid at det er nødvendig med kraftige tiltak, og ber befolkningen forberede seg på store endringer.
- Jeg er villig til å stille meg bak kraftige virkemidler, for eksempel mer miljødifferensiering i bomringen. Jeg vil prioritere folks helse foran fremkommeligheten for bil i Oslo, sa hun tidligere denne uka.
Les også: «Frankie» fra Gambia tjener 85.000 i måneden på kokainsalg i Oslo
Har ikke rot i virkeligheten
Karlsen mener problemene som skisseres i tiltaksutredningen langt fra er nye, men at forslagene ikke tar hensyn til virkeligheten.
- Det kommer nye hybrid- og elbiler hver eneste dag i Oslo, og antallet kommer til å stige. Det skjer noe her, sier han.
- Det legges opp til at hydrogen- og elbiler får kjøre gratis. Så lenge andelen av disse øker, er ikke forslaget da helt greit?
- Bilene betaler mer enn nok i dag, de finansierer i dag offentlig kommunikasjon. Dessuten har elbiler masse fordeler allerede, samtidig som andelen øker, så jeg ser ikke noen grunn til at de skal få enda flere fordeller, sier Karlsen.
Les også: 73 av 74 Oslo-barnehager fikk refs av Mattilsynet
- Må ikke nedprioritere bilen
Bakgrunnen for tiltaksutredningen er at luftkvaliteten i Oslo er kritisk dårlig. VG meldte onsdag at utslippene av NO2 og svevestøv i byen må reduseres kraftig innen fem år.
Karlsen mener imidlertid det er flere ting man kan gjøre for å redusere forurensingen - uten å øke avgiftene for bilistene.
- Skipstrafikken står for mye forurensing, de kan i større grad ta i bruk landstrøm. I tillegg bør for eksempel ringveiene og de andre store innfartsårene rengjøres oftere, for å hindre svevestøv, sier han.
I forrige uke presenterte KVU Oslo-Navet en rekke tiltak for å redusere biltrafikken i Oslo. De har fått i oppdrag av stat og kommune å komme med helhetlige forslag for mer miljøvennlig transport i Oslo.
- Med dette som bakteppe - hva bør prioriteres i Oslo, biltrafikk eller kollektivtransport?
- Helt ideelt sett så bør vi satse på absolutt alt. Utfordringen er så store, at vi ikke kan droppe noe. Selv om man prioriterer kollektiv, så trenger man ikke å ødelegge for biltrafikken. La meg gjenta det jeg sa; folk kjører ikke bil fordi det er moro å stå i kø, de gjør det fordi de må, sier Karlsen.
Les også: «Nå lager Frp nye dusteavgifter»
Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!